31 08 2014

ARICILIK VE 2014 AĞUSTOS BİTTİ...

Zaim Asat, arıcı oldu. Bir yıl öncesi arılardan biraz korkardı, ikinci yıl olay tamamdır. Hafta sonu acayip bir tempom vardı, telefon etti benim arılara bir bakalım dedi, aslında yaptıklarını göstermek istiyor gibi anladım. :))
Bu resimleri yayınlama dedi, bir sürü kişiyi başına sarıyormuşum bal diyorlarmış :))
Bizde yayın olmaz basına verdik gitti....

Ballarla poz verirken o kadar mutlu anlatamam...
Hala sırlanmayan ballar vardı sırlanmış balları aldık, pürenden ufak ufak bal gelmeye başlamış...
Arılarla işimiz bitti bahçeye dalıyoruz....
Zaim abinin çilekleri....
Her gittiğimizde taze taze çilek yedik, toplayıp evimize götürdük....
Bu gün topla, ertesi gün gene çilek oluyor, Bu bahçede dün çilekler toplanmış...
Aldığımız balları kesip kavanozladık, bu kavanozda bana düştü, istemem filan dedim ama balın tadı aroması çok güzeldi, sabahları götürüyorum....
Gelelim benim arılığı toparlama işine, yardırıyorum...
Bir yerden yumurta temin etmiştik, yumurtadan kovana geçen sürelerden birisi.
Bu resimi niçin çektim, 2/6/14 tarihinde 2 çıta bölünmüş arı. Bölünen arıya doğmak üzere meme veriyorsunuz.
Bu gibi bölmelere ana arı yumurtaya başladığında bir çıta kapalı yavru verdiniz mi arı uçar...
31/8/14 Tarihinde kovanın hali, birde bu arıdan bir çıta erkekli çıta alıp başka yere aldım. Arı 9 çıtaya çıktı yani, bununla aynı anda bölünüp gene bir çıta takviye verdiğim bir başka kovan var oda 7 çıtaya çıktı. Bu iki kovana ben müdahale etmiştim. Yaptığım bir kapalı yavru vermek....

2 Çıta arı bölüp takviye verilmeyen arı ne olur dersiniz.
Arı gelişebilmek için kıvranır durur...

En iyi gelişeni aynı sürede 3 çıtayı geçemediler, çoğuda iki çıta bölünmüş iki çıtayı koruyor...
Bunları bildiğim halde, sizin dediklerinizi yapmayan birini izlemesi kahredici....

Bir söz vardı, tam olarak hatırlayamıyorum ama Dünyanın en zor işi yanlış yapanı seyretmek gibi bir şeydi...

Polen akımı her gün değişiyor.
Bir gün ara ile çekilen polen resmi...
Ayın 25 şin de çekilmiş resim.
Bu polen resmide ayın 26 sınde çekilmiş.
Yavru durumları son gaz devam ediyor.Kapalı yavru.
Petek verdiğimiz koloniler petek kabartıyor, hatta bir koloni beni şaşırttı bu mevsimde kabartılan petege yumurtayı basmış, bu mevsimde esmer çıta dışına çıkmaması gerekirdi...
Her sene ilginç eşek arı çeşitleri görüyorum.

Ana arı üretimi.
Darıcadan getirdiğim köpük kutuları gidebildikleri kadar götürmeyi düşünüyorum. Hiç köpük kutu kışlatmadım, kışlamaya kalan olurmu bilmem ama en azından 100 civarı ana arı kendime lazım.
Bu hafta sonu 20 ruşeti devreden çıkarttım. Bu 60 gözü devreden çıkartım anlamına geliyor. Ruşetlerde bir hazır ana arı bırakıp diğer iki gözü analı tarafa alıp birleştirmelere devam ediyorum.
Güçlü kovanları bölüyorum.
Geçen sene 3 eylülde Dr.İsmail abimin arılarını 2 şer çıta bölmüştüm, arılar baharda biz Mersine giderken mart ayı sonunda 5 çıta olmuşlardı, bunların kayıtları arşivimde videoları ile birlikte var. Bende bu mevsimde 3 çıta böler isem, önümüzde en az iki ay yavru zamanı var ve etrafımız pürenlik....
Yazdıklarımız daha önce defalarca test edilmiştir, sizde aynısını yapın demiyorum ama bu olmaz demeyin diye bu notu düşüyorum.
Hatırlayın kütük kovan, kara kovan, damacana kovan, kışa nasıl girip bahara nasıl çıktılar.
Birileri olmaz diye her şeye karşı çıkıyor ve sadece laf üretiyor öbür tarafta ise laf değil iş üretenler var, zaman içinde laf üretenler inandırıcılıklarını kaybettiler...
Laf üretenlerin yanında adam denecek arıcı kalmadı, bir avuç çakal her tarafa saldırmaya devam ediyor, etsinler bakalım....
Bu yıl ana arı işini sonlandırdık diyebilirim, eş dost isterse kırmıyoruz. En son Sivas'ta bir arıcının 25 ana arısı vardı geçen hafta yolladım ve çok şükür borç kalmadı.

Allaha şükürler olsun, bir sürü olumsuzluk yaşamamıza rağmen, gecikmeler oldu ama sonuç güzel...
Seneye kısmet olursa farklı planlarım var, inşallah iyi olur, biraz küçülmeyi düşünüyorum. Hayat aynı satranç gibi ne gibi hamle yapacağınızı, karşılaştığınız hamle belirliyor. Tüm planlarınızı yaparsınız, karşı taraf bir rok yapar hadi sil baştan....

Uzun zamandır uğraştığım erkekler hazır olunca onları topladım...
Erkek arı üretimi sırasında şuruplamanın yanında koloniye taze polen verilmeli...
Erkek arı yetiştirmesi en az 40-50 gününüzü alıyor, notların tutulması ve bu süreç içinde sürekli takip gerekiyor...
Hadi uygulama yapacağım diyebilmeniz için en az 40 gün öncesinden hazırlamaya başladığınız erkek arılar olmalı. Gene 20 gün önceden hazırladığınız ana arılar olmalı ki, detayları bir noktada toplayabilirsiniz...
Özel bölmelerden birisi, aynı zamanda bu bölmede erkek arı besleniyor, bu gibi bölmeleri gündüz açarsanız erkekleri kaçırırsınız...
Akşam ezanı civarı açarsanız erkek arılar dolaşır, dışkılarını yapar aynı bölmeye gelirler....
Bunlar bizim özel çalışmalarımız....


Hafta içi Eskişehir'den misafirim vardı. İki yıl öncesi belediyede yine ziyaretime gelmişti. Bu yıl baharda bir bölme arı satmıştık. Fatih Mersin'den Bursa'ya dönerken Ertuğrul abiye arısını bırakmıştı.
Ertuğrul abinin kardeşi arı alacaktı, pahalı gelmiş almamıştı.
İşin garip tarafı kardeşinin beş altı kovanı varmış bal alamamış ve önümüzdeki yıl arıları değiştirmeye karar vermiş, paraya kıyacak yani...
Ertuğrul abi ise hem rahat rahat arı açtım hemde tek kovanı var, 7 çıta bal aldım arı hala katlı duruyor dedi.

Bu gülüşün nedeni, Fatih Mersinden yola çıkarken birde paket yolladık, pakette salatalık vardı.O zaman Fatih haber yapmıştı, arı alana salatalık bedava diye...
 Ertuğrul abi kardeşim arı alacak dedi, dedim bak bu sene hediye yok, ve acayip espri oldu.
Baharda gelip arı alıp gidecekmiş...
Ertuğrul abi emekli emniyetçi...
Sonrasında hışır dayıya gitti, biraz yorulduk, kiremitte kaşarlı dil balığı yedik, bayağı bir sohbet ettik.
Başka arıcılar ise o arıyı seneye görürsün saldırgan olacak diyorlarmış, bu sene okuduk ya efsunlu saldırmıyor, arıcılarımızın ne kadar cahil kaldıkları ortada, ana arı bir kez çiftleşir ve sabit arılıkta 3 yıl idare eder ve aynı sakinlikte kalır.
Adamlar gelecek senenin derdine düşmüşler sen yaşadığın zamanı bir kurtar dimi...::))
Hafta sonu çalışmalarının sonuçları 25 ruşet ana arı üretiminden çıkartıldı, bu 75 gözün iptal edildiği anlamına gelir, 2 hafta içinde ruşet işini bitirdiğimde sadece kovan ve bölmelere bakacağım demektir, ana arısı hazır ve koloni bakımı için sadece petek ve besleme gerekecek, bu işlerin büyük bölümünü İlhami abi yapar...
Şu an şaşırtma taşımaları yapıyoruz, birleşen ruşet ve bölünen kovanlar bir haftalığına başka yerlere götürüyoruz, bir hafta sonra tekrar bir araya toparlanacaklar.
Cumartesi acayip yoruldum, arıları indirip açtık, arılıktan çıktığımızda akşam 21:30 du. Yolda Muhteşem abiyi aradım kalpsiz ne arıyorsun ne soruyorsun, ustan pirişan diye epey güldük.
Evde yemek bekleyecek halim yoktu bir baktım cağ kebapçısı açık, hemen daldım içeriye...
Muhteşem abiye abi kebap geldi dedim oy oy orada olmak vardı dedi...
Bir şişte hocamız için yedik, bu sıra acayip gezilerde yorulanlar var, arılığa bir gel yorulmak nedir bir gör...
Bir arıcılık sezonunun daha sonuna geliyoruz, Her şeyin hayırlısı diyoruz...


25 08 2014

ARICILIK İŞİ BİTER Mİ...

 24 Ağustos 2014 tarihinde Gebze Kadıllı Mah. pürenlerin çoz azı açmış, açmayan oran ise %95...
 Pürenden polen toplamış bir işçi arı.
 Pürenden polen toplamış bir işçi arı.
 Arılıkta ortalıkta duran bazı maddeler kavan çıkışını kapatabiliyor... Karton, köpük veya poşette bu işi yapabiliyor....
İstesen böyle girişi kapatamazsın...
Arılar giriş kapanınca köpüğü kemirmişler...
Sıcaklardan bunalan bazı arıları bayıltıyoruz, karbon gazı acayip bir soğutucudur, karşınızdakine direk basınçlı verdiğinizde -70 derece üzerinde donmalara sebep olur.
Cazibemize dayanamayıp bayılanlar var, bu sıcaklarda...
İş kazası geçirip ölen işçi arı. Dikene saplanmış ve ölmüş...
Bizde bu dikene sıyırma dikeni denir, kıtlık zamanları, hayvanlara yazdan biçip kışın saman olarak yıllarca yedirilmiş...
 Balkondaki hünnap çok çiçeklendi ama meyve tutmadı, zannedersem fazla sulamadan kaynaklandı...
3-5 Tane hünnap tutmuş...
Gelelim ürün yarışmalarına....
 Trakya Hasanbey kavunu, en sevdiğim kavundur, çekirdeklerini Darıcaya ekmiştim, kavunlar büyümeye devam ediyor...
  Trakya Hasanbey kavunu, en sevdiğim kavundur, çekirdeklerini Darıcaya ekmiştim, kavunlar büyümeye devam ediyor...

 Kelek...
Kavunun küçüğüne kelek denir, büyüyüp ergenleştiğinde kavun olur...
Kelek çok lezzetli, hele birde dalından kopartıp kıtır kıtır sa...
Pazarda kelek oluyor ama koparıldıktan sonra karşımıza kaç günde geliyor belli değil, zaten  ilk kopartıldığında-ki tazeliği olmuyor...
Karpuzlarda yata yata büyüyorlar :v
 Ana arı üretimini sonlandırıyorum, terkler durdu ama bir an önce işleri azaltmam lazım, oğlan işe girince tek başıma acayip dağıldım. Sabah 06:00 da evden çıkıp 21:00 da en erken evime giriyorum. Ana arı işi bittiğinde iş azalır.
İşlerin yolunda olduğu gözlerde petek asılıyor..
3 Bölmeli ruşetlerimin iki gözündeki ana arıyı alıp, bir göze toplayacağım...
İşlerin yolunda olduğu gözlerde petek asılıyor..
3 Bölmeli ruşetlerimin iki gözündeki ana arıyı alıp, bir göze toplayacağım...
Birleştirmeler başladı...
Petek takılmış gözlere atılmış günlük yumurtalar...
Günlük arı yumurtası...
Taze...
 Bir kaç günde gelen polen rengi değişti, bir kaç gün öncesi tek renk polen geliyordu...
 Polen...
Bir kaç günde gelen polen rengi değişti, bir kaç gün öncesi tek renk polen geliyordu...
 Erkek arılar.
Damızlık erkek arılarda diyebiliriz. özel yetiştiriliyorlar...
Erkek arı üretimi basit bir şey değildir, arıcılıkta beni en çok zorlayan işlerden birisidir....
Tabi sıradan erkek değil, istediğimiz arıdan erkek üretimi bahsediyoruz...
 Bir yerden ana arı üretimi için yumurta temin etmiştim. Gelen yumurtalı petek el kadar yoktu, sanki yumurtayı sayıp yollamış...
14 tane transfer yapabildim.
Memeler kapanınca başına bir iş gelmesin diye bigudi denilen kafesle kafesledim.
Bir memeyi açık bırakmıştım, açık meme bozulmuş, durup dururken tek meme niye bozulsun diye bir inceleme yaptımki erkek bölümünde bir meme kaçırmışız...
Memeleri kafeslemeseydim yaptığım onca plan mahvolacaktı...
Bu hikayenin tamamı iş tamamlandıktan sonra paylaşayım...

Elimdeki güçlü kolonileri bölmeye başladım. Seneye inşallah 100-150 adet f1 ana arılı koloni satışı planlıyorum.
Kışa 300 bölme ile girmeyi hedefledim bölmeleri bu hafta sonu yapmaya başladım...
Yardırmaya devam...
 Hafta sonu pazar günü ovacıktaki malzemeleri getirmeye gittim. Köyede gitmişken uğrayayım dedim.
Geçen sene ovacıktaki yeri bana ayarlayan Recai bana bizim ağaçta dünden beri bir oğul duruyor dedi...
Hemen gidip oğulu bir çuvala alalım sonra kovan getireyim dedim.
Uzun süre bir yerde duran oğulun ne zaman gideceği belli olmaz, salkım bir sökülmeye başlasın anında kalkıp gider...
Arkasından bakakalırsınız...

 Bahçedeki kulübenin kapısında tül varmış, hemen onu söktük ve oğulu bohçaladık...
 Kıştan yetiştirmeyi planladığımız kestanelerin ekimi devam ediyor. Hazır Ovacık'a gitmişken bir kaç zulaya kestane ektim.
Ektiğim yer ayak altı değil.
Bir baktım yanımda bir ses var, kaplumbağa geçiyor, ulen bunun yapraklarını bu yer diye fidelerin üzerini çalı çırpı ile kapadım...
Elimizle götürüp fideleri kaplumbağaya teslim etmeyelim...
 Ovacıktaki ahırda bulunan laboratuvarımı bu hafta sonu taşıdım...
Geçen sene saman ithal ediyorduk, bu yıl biçilen ekinlerin sapları hala kaç aydır tarlalarda sürünüyor, ayarlarımız bir türlü tam olmuyor.
Ayarsız milletiz vesselam...
 Eski arılıktan malzemeleri yükledim, idarelik birde ruşet ayarlamışım. Emin beni bekliyor, bohçayı açtık ve ruşete yönlendirdik.
 Uzun süre bakmama rağmen ana arıyı göremedim içim rahat etmedi, biraz toplansınlar diye mola verdik acayip sıcak var köy karpuzu yedik...

 Emin bu işe ısındı, bundan sonrası kolay, bir ara aklı başında bir kovan birde kapalı yavru götüreyim seneye bu arıcı olur :))
 Arılar toplandıktan sonra ana arıyı buldum ve rahatladım....
Emin Koçar...
Yoğun bir hafta sonu daha geride kaldı...
Arıcının işi bitermi diye sorarsanız, ancak musallaya getirdiklerinde arıcının işi bitmiş ama arı işleri devam edecektir....