asma aşısı etiketine sahip kayıtlar gösteriliyor. Tüm kayıtları göster
asma aşısı etiketine sahip kayıtlar gösteriliyor. Tüm kayıtları göster

22.11.2018

ASMA AŞISI VE TÜM AŞILARDA PÜF NOKTALARI...

 Asma aşı çeşitleri, yarma kalem, yongalı göz ve filiz aşıları en çok kullanılan aşılardır.
Son zamanlarda omega denilen aşı makasları çıktı, aşı yapılacak kalem ile aşı kalemini aynı boyutta kesip birbirine geçiriyorsunuz. Genede bu sistem ticari işletmelerde kullanılıyor.

Tüm aşılarda en önemli konu sıcaklıktır, 15 derece altında aşının kaynamasına yarayan kallus maddesi oluşmuyor, hatta 15 derece altına düşerse sıcaklık kallus denilen madde üretimi duruyor.

Kallus ağaçlardaki yaralanmaları kesikleri onaran madde olarak bilinir. Hatta bazı kişiler aşı yapacakları fidanları ağaçları yaralarlar, ağaç bu işe alışsın diye. Bizim savunma sistemimiz gibi bitkilerde daha önce karşılaştıkları sorunu giderirken önceki deneyimleri unutmazlar, yani ağacında bağışıklık sistemi var.

Sıcaklık: - (Sıcaklığın, kallus dokusu oluşumu üzerine belirgin bir etkisi bulunmaktadır. - Örneğin, elma aşılarında OoC’nin altında ve 40oC’nin üzerinde kallus oluşmamaktadır. 32oC ve üzerinde kallus oluşumu yavaşlamakta, sıcaklığın artışı ile birlikte hücreler zararlanmakta ve 40oC’de hücre ölümü meydana gelmektedir. - Masa başı aşılarının yapılmasından sonra kallus oluşumu için örneğin asmalarda 24-27oC sıcaklık optimumdur. 29oC ve üzerindeki sıcaklıklar, dikim sırasında çok çabuk zararlanan yumuşak tip kallusun yoğun olarak oluşmasına neden olur. 20oC’de kallus oluşumu yavaşlar ve 15oC’nin altında neredeyse durur.)
Kallus, yaralanmış bitki dokusundan gelişen parankima hücreleri yığınıdır. Kallus, bir aşı kaynaşması sırasında anaç ve kalemin canlı hücrelerinden meydana gelir. Parankima hücrelerinin (ya da kallusun) üretimi ve birbirine bağlanması, başarılı bir aşıda anaç ve kalem arasında kallus köprüsünün meydana gelmesinde önemli aşamalardan birisini oluşturur.(kallusun bilimsel açıklaması)

Kallus köprüsünün oluşumu: - Anaç ve kalemin her ikisinden 1-7 gün içerisinde parankima hücrelerinden kallus oluşumu meydana gelir. Kallus dokusunun oluşumu, kalem ve anaçta kambial bölgede, korteks, öz ya da ksilem ışınlarında bulunan zararlanmamış parankima hücrelerinin dış katmanlarındaki hücre bölünmesi ile sürdürülür. - Gerçek kambiyum dokusu, kallus yara mantar dokusunun ve kallus köprüsünün oluşumunda zannedilenden daha az rol oynar. Kallus dokusunu oluşturan bu yeni parankima hücreleri nekrotik tabakaya yakın ya da onun içerisindedir. Hemen sonra bunlar birbirine karışır, kenetlenir, anaç ve kalem arasındaki boşluğu doldurur. - Kalın anaçlar üzerine aşılanan kalemlerde (çeşit değiştirme aşılarında olduğu gibi) anaç çok miktarda kallus üretir. - Kalem ve anaç eşit kalınlıkta olduğunda ise kalem daha fazla kallus üretir. Bu sonuç polaritenin mekanizması ile açıklanmaktadır. Sürgünün proksimal ucu (sürgünün alt ucu), distal uca (sürgünün üst kısmı) göre daha fazla kallus oluşturmaktadır. - Anaç ve kalemden oluşan kallus hücrelerinin birbirine bağlanmasına birleştirici bir materyal yardımcı olmaktadır. Bu materyal pektin, karbonhidrat ve protein karışımıdır.
Makalenin  tamamı bu linkte.
https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/33564/mod_resource/content/0/A%C5%9EIYLA%20%C3%87O%C4%9EALTMA-DERS%20NOTU.pdf

Nisan sonu bu aşıları yaptım. 28/04/2018.

Bu aşıyı bu videodan öğrendim uyguladım başarılı oldum. Asma tepesi kesildiği için çok filiz veriyor diğer filizler sürekli kopartılmalı ve aşılanan göze muhtaç edilmeli. Yani bizim aşıladımız göze ağaç mahkum olsun.


Ben genelde asmaya 2 ayrı taraftan aşı yaptık, yabancı videolarda asmaları kesip tek yongalı göz aşılıyorlar.



5 Haziran 2018 deki üstteki göz aşının, son hali.
Bir başka aşı, gene 5 Haziranda çekildi.



Bu aşıda cevizde olduğu gibi alt taraflardan kesikler atılmalı, yoksa asma çektiği suyu aşıdan dışarıya verir ve aşıda kaynama olmaz.
Alt resimde kesilen yerden çıkan özsu görülüyor.
Üstteki aşı nisan sonu yapıldı, alttaki resim 6 haziranda çekildi.

12 Haziranda çekilen üstteki aşıda üzüm var. Asmaya iki aşı yapmıştım üstteki iyice atağa kalktı alttaki aşı yaprak çıkartığı gibi duruyor.
Yongalı göz aşısında diğer aşılar içinde geçerli filizler bir şekilde sabitlenmeli yoksa aşı filizi rüzgardan olabilir kuş konabilir kırılma engellenmeli.

 Bu asmaya iki aşı yapmıştım ikisi de tuttu. Rüzgar boşta olan aşı filizini kırmış.
 Bu filizi ruzgar kırmış.
Alttaki resimde öbür filiz yoluna devam ediyor.
Asmalardan çubuk veya kalem almak. Alt resmideki kalemler 2018 yılının ocak ayında alınıp, streç veya poşete sarılarak buzdolabı meyveliğinde beklettik. Lazım oldukça kalemleri alıp geri kalanını sıkıca sarıp bekletmeye devam ettim. 2018 Yılının ekim ayının başında kullanmadığım kalemleri çöpe atmak için çıkardım. Sanki ilk günkü gibi tazecikti.
 Yaklaşık 10 ay buzdolabı meyveliğinde bekletilen çubuklar hala yemyeşil.
 Kullanacağım kalemleri dolaptan aldığımda bir iki gün alt tarafından bir cm kesip suda bekletirsek kalemler su kaybı yaşamış ise bunu tamamlarlar.
 Bir hafta suda bekletirsek böyle tomurcuklanırlar.

Tomurcaklanan kalemleri poşete ektim 20 gün sonrasu bu haldeydi, bu arada yıl başına kadar yeşil kalır sonrası ne olur bilmem böyle bir denemeyi ilk defa yapıyorum sonucu bu haberin devamına eklerim bahara çıkarsa...

31.07.2018

ARICILIK SEZON DEVAM EDERKEN...

 Arıcılık işleri bitmez, temmuz 2018 bitmek üzere ve bir damızlık erkek basıyor. Yasmin damızlık önlü arkalı çıtayı erkek yapmış yumurta var larva var, açık kapalı tam karışık bir erkek çıtası...
Bu mevsimde erkekler oldukça değerli, hemen keki dayadım aman devam edin yumurtaları filan işler bozuk diye ayıklamasınlar.
Damızlık erkekler suni tohumlamada oldukça önemli. Zaten bilinmeyen erkekleri tohumlamada kullanamazsın anası erkeği damızlığın bilindik olmalı ve ana başka hattan baba başka hattan olursa daha süper olur.
Bazen ana arı sorup hat soranlar oluyor gülüyorum, bizde olmayan hat yok ki 35-40 çeşit hat oluşturma kapasitem var.
Yedi ayrı damızlık hattımız mevcut, bunları birbirleri ile çaprazladığınızda kaç çeşit çıkıyor soru soranlar bu hesabı kendileri yapsınlar...

 Son yaptığımız uygulamada Güray bey ile birlikteydik. 10 Tohumlama yaptık, 65 numaranın spermini Güray bey vermişti. 10 Ana arının 6 sı yumurtaya geçti, 4 tanesi yaşıyor görüntüler pazar günü alındı aradan geçen üç gün oldu öbürleride yumurtaya girmiştir.
 65 Numara yumurta atacak delik arıyor...
 F1 üretimi azaltıldı, fazlalık kutuları sahadan çektik, bir kaç kutuyu tek kutuya çevirdik. Azda olsa F1 üretimi devam ediyor.
 Hüseyin Avcıdan aldığım ana arı kutularında damızlık kışlayacakmı bu yıl deneme yapacağım. Ben genelde petekleri üstten çıtaya yapıştırıp peteği teller arasından zikzak yapıp bırakıyorum. Bir kaç yıldır bu şekilde yaptığım çıtalardaki peteklerde sorun olmadan örülüyor ve petek kesme olmuyor. Burada en önemli ayrıntı böyle bir çıtayı oğula vermiyorum, normal çalışan arıya ilave çıta olarak girerim ve arı tellere kendisi peteği örerek tutturur. Oğlu böyle petek verdiğimizde petekleri yukarıdan kopartır...
Çıtaya petek takıldığında alt çıta ile arada mesafe en az 1-2 cm olmalı, petek arılar bindiğinde uzayıp alta çarpıp yukarıda katlama ve deforme yapmamalı...
 Peteklerin bazısına yumurtalar atıldı yavru kapandığında silkelediğim arılara bu yavrulu çıtayı verip bölmeleri oluşturacağız..
Bu çıtaların bir başka özelliği iki çıtayı birleştirip normal kovana alabiliyoruz...
Kışlayacak damızlıkların bölmeleri devam ediyor.
 F1 üretimindeki kutuları toparlayıp kenara almaya başladık.
 Asmaya yaptığım yongalı göz aşısı...
 Yongalı göz aşısı son halleri.
 Ormandaki yabani Ahlatlara armut aşılıyorum.
 Sonuçlar güzel...
 Bu armutlar yabani armutlara yaptığım aşılarla yetişti, birde saksağanlar bıraksa :)
Kalan armutları poşetledim, inek bazılarını poşette bile yedi.
 Domatesler olmaya başladı ama aşırı yağışlardan dolayı aşırı büyüme ve çatlama oluyor. Çatlayan domatesler hemen çürümeye başlıyor kötü bir koku oluşuyor.
Yazın ortasında mayıs yağmurları var.
 Bu yılın sürğünlerinden yarma kalem aşısı yapıyorum tutuyor, resimlerde göründüğü gibi yaprağı kes kalemi aşıla.

 İlhami Tezcan abim. Yılların ustası, Av sezonu yaklaşıyor, birader av fişeklerini kendisi dolduruyor. Bundan sonra saçmalarıda kendimiz yapacağız.
 İlhami abi aleti yaptı öğleye kadar birlikteydik.


Saçmaların geçtiği kanala yukarıdan vida ile açıp kapama yapıldı.
 Akışkanlığı bu vidalar ayarlayacak.
İlk deneme videoları biraz önce geldi, ilk denemede güzel sonuçları gördük.
 saçmaları tam dökmeye başladığımızda güzel bir video çekeceğiz ülkemizde saçma döken çokm az kişiden birisi olacağız.
 Hafta sonu kısa sürede çok yağış oldu her taraf sel oldu.
 Bazı yerleri su bastı.
 Bizim iki kutuyu yüzüyordu onları sırta çıkardım.
Bu yıl iki sefer çanak aldım, Çinden aldığım çanaklar bitti, Enes yerli kullanalım dedi iyi kullan dedim. Daha sonra bunlara larva istediğimiz kadar tutmuyor sipariş ver dedi, 3 bin tane sipariş verdim 3 haftada geldi. 
 Geçenlerde Yusuf Şimşak ile konuşuyorduk banada lazım oluyor dedi, elimdekileri vermektense yeniden bir sipariş tada verdim, 13 günde 3 bin tane daha geldi. 6 Bin adet çanağım oldu. Bin tanesi 5-6-7 dolar, ilginç olan Çin'den 13 günde kargo geliyor ülkemizde 4 günde teslim edilemeyen kargolarım oluyor...

Bu ürünü bir kaç firma yapıyor fiyatlarda kargo dahil, 5 dolar 6 dolar 7 dolara kadar bazen önceki aldığınız yerde ürün kalmıyor.
https://www.aliexpress.com/item/Hot-Sale-1000pc-Bee-Education-Wangtaipu-Bee-tools-Beekeeping-Queen-cell-Bee-Feeding-tools-Applicable-to/32816346256.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.50f44c4drohvog
 Burnumuzu sokmadığımız dal ve konu yok :)
Çobanın tavukları ve ahır bitlendi, her taraf tavuk biti.
Yusuf bir ilaç resmi attı, bu ilaç biti yok ediyor diye. Bunlar zirai ilaçları.
Ziraat mühendisime sordum, bitin rengini sordu. Ne bileyim deyince bir ilaç daha ilave edip iki ilacı karıştır,tüm böcek çeşitlerini yok ediyor dedi bir sefer uygulama yapıldı bitten eser kalmadı.


Aynı akşam izmitten ana arı almaya gelecek vardı, akşam 8 den gece 12 ye kadar zor Gebze'ye geldi.
Gece yarısı anaların sahipleri geldi.
Arif Orhan ile arkadaşını, Gebzeliler derneğinde birer çay içtikten sonra geriye yolcu ettik.