bal eritme kabı etiketine sahip kayıtlar gösteriliyor. Tüm kayıtları göster
bal eritme kabı etiketine sahip kayıtlar gösteriliyor. Tüm kayıtları göster

17.02.2009

HAVALAR BİR AÇSAYDI TEK DERDİM O ŞİMDİLİK


Dün İlhami abi Gebze'de geziyormuş, biriside bal istemiş::)) Kendisi beni arayarak hazırda kavanoz bal varsa acil lazım eve gidip gelmeyeyim dedi. Bende abi gel evden vereyim demiştim, kısmetin böylesi olumu olur. Evimizdede okuma vardı, dedim en müsait yer mutfak::)) İlhami abiyide hazır börek çörek ve tatlıların kalite könrölüne aldım.


İlhami abi gülüp durma götür işte. Bak meyve filanda var, biz bazı yerlere gittiğimizde aç gönderip birileri birde övünüyor bir şey yedirmedim avucunu yaladı diye. Yani demek istedigimi anladınız degilmi?.


Daha sonra balları alıp gitti.


Evet HMF için yırtınanlara bir soru sormuştum kimseden ses çıkmadı. Aman HMF yükselmesin diyenler benvari usulü bal eritirler ve derecesinede bakmazlar. Dereceye baktıklarında balın ısısının 90 dereceyi solladığını göreceklerdi. Bu işlemi bir ocak üstünde ve benvari dediğimiz sistemde yapmak imkansız. Neden imkansız termostatlı eritmelerde bile bal 45 derecede 24 saatte tamamı eriyebiliyor. 15 saatte sistemin içinden aldığım balların dolumunda dip tarafta hala erimeyen ballar oluyordu. Bu sistemi uygulayanlar suyu 45 derecede tutup ocagı 24 saat yanık tutmak gerekir, bilmem anlatabildimmi.
Bu alet iyide evdekilerle sorun oluyor. Bir bal eritmeye yer bulamadık. Resimde görünen dikiş makisanın bir işe yaradıgını görmedim ama ona kimse ses çıkarmıyor hemde benim bal eritmeden daha çok yer kaplamakta::((

Of ooof, dünyada bana rahat yokmu Allahım.
Urfa'dan bir arkadaşıma bal gödermiştim, dediki benden ne istiyorsun. Bende dedimki Şanlıurfa'nın isotundan yolla. Nasip olursa yeni hacıya Trakya bal sağımında mercimek çorbası yapacağım o zaman limon sıkarken içine balın kıymetini bilmeyenlere avuç avuç atayım. Yanınada yöresel Antep fıstığı (arkadaş itirz etti,Şanlıurfa fıstığıymış::)) koyaraktan isot göndermiş.


Bu isotun yakmalarını belki yazın görürsünüz.
Evde invert şurup yapımı, ayrıcada bu işin maliyetinede bir bakalım. 10 kg şeker.

10 litrede su. Suyu önceden ölçüp ocagı yakıp üstüne koyuyorum. Önce şekeri sonra suyu koyup karıştırmaya kalkarsanız çok zorlanırsınız. Ben önce 10 litre suyu koyuyorum ve kaynamaya başladımı şekeri ilave diyorum zaten kaynayan suya şekeri dökmeye başladığınızda yarısı dibe inene kadar eriyor. Su sıcak ve karıştırmaya devam ediyorsunuz daha suyun yeniden kaynaması yeniden bir zaman istiyor. Onun için şekeri karıştırarak eritikten sonra kaynamasını bekliyorum.

Bakın kaynama daha oluşmadı ama şeker tamamen eridi artık hazırlanmış şurubun fokurdamasına kadar yapılacak bir iş yok. Ben defalarca bu karışımı ölçtüm oran olarak bu karışım bire iki oluyor ve kaynama sıcaklıgıda 102 yi geçmiyor. Bizim bu işlemleri yaparken sınırımız 117 derecedir. Bu ölçülerde şurup yaparken dereceyede kesinlikle gerek yoktur. Yanlız ölçüleri degiştirip başka işler yapıpda işleri karıştırmayın.
Kaynamaya başlayan şurubun içine artık tartar kremamızı karıştırabiliriz. Ben her dört litre şuruba bir çay kaşığı tartar kreması katmaktayım. Bu arada kaynayan şurubun altını kısıp tartarı katarsanız taşma riskini ortadan kaldırırsınız .( Dün akşam hanım görmeden ocagın üstüne taşan şurubu yok etmişim::)__)) 20 dakika kısıkta kaynamış invert şurup hazır. Yaklaşık 70 litre filan hazırda şurup biriktirdim. İnşallah bir sorun yaşamam. Çünkü bu şurubun ne kadar şüre dayandığı konusunda sadece bir ay bekleteni biliyorum. Bende havalar açar açmaz bu şurupları servis yapacam. Ayrıca arısı aç olanlarda arısına poşetle şurup verebilir. Bazıları bahane uydurabilmek için arayış içinde de. Koyarsın büyük şeker poşetine şurubu, poşetteki havayı alıp yayarsın çıtaların üstüne. Çıta arasına gelecek iki üç yere toplu iğneyle yukardan batırıp aşagıdan çıkarırsın. Arı şurubun sızan yerini buldumu, diğer taraflarınıda ısısrarak darma duman eder ve şurubunu alır.

Ve sonuç bu, 10 litre su ve 10 kg şeker+ 16 litre şurup yada 20 kg diyebiliriz.

Bu şurubun maliyeti ise en pahalı paket şekerden yapmama ragmen 22,5 lira şekere verdim 3 saat sürmüyor bunu yapmak. Çıkan sorunların asıl kaynagı buradaki hesapla alakalı::))
Parası olanda gider hazırmı alır, orası arıcıların kendi bilecegi iştir.
Şekeri ben paketli alıyorum taşıması ve ölçümü kolay ya. 16 litre şurubun şeker fiyatı 22,5 liradır. Gerisi size kalmış ne yaparsanız yapın.


İsterseni arınızı hiç beslemeyebilirsiniz alın size yeni bir öneri daha. Bu öneriye uyarsanız kafanız hiç karışmaz. Başka önerin varmı diyene çıta bal alın ve arılarınıza ikram edin diyebilirim.::))

26.09.2008

BAL ERİTME ALETİMİZ YADA KABIMIZ GELDİ

Ali Şekerli tarafından hediye gönderilen, 45 derecede bal eriten kab.
Bu şekliyle geldi kabımız.Her işi ehline yaptırmak gibisi yok.Bir başkası bu işi ne kadar güzel yapabilirki.Dört dörtlük işçilik var be.Ali abi sağolasın,biraz yüzsüzlük etim ama::::)))
Geçen sene bu alet beyaz kovanda yayınlanmıştı.Daha sonra Ali abi kendi sitesinde yayınladı.Hepte kafamdaydı bir görsem yaparım falan diye.Ali abi resimleri yaynlamışya birden dedim bir yorum atayım,akşamada derim abi bundan banada bir tane yaparmısın diye::))
Isı kontrollü bal eritme kabı.



Yorumu attım dedimki bu aleti ben başka türlü edinmeyi düşünüyorum,yorum gitti.



Ali abide yorum atmış,benim niyetimden haberi yok ya.Diyorki doktoramı yaptıracan.::))



Bu esnadada doktorla telefonda görüşüyorum dedimki Ali abiden akşama bal eritme yapmasını isteyecem.Yorum attım dur yoruma bir bakayım dedi,başladı çok iyi ya diyor kıkır kıkır gülüyor.



Telefonda diyorum ki gülünecek ne var,Ali Şekerli de doktoramı yaptıracan diye yorum atmış ona gülüyom dedi::))



Peşindedende doktorum yorum atmıştı,iğne yapılacaksa yapalım ama bu herifin niyeti başka diye.O gün acayip gülmüştük.




Sağ olsun Ali Şekerli abim bal eritme kabını yapıp yolladılar.Kendisine ne kadar teşekür etsem azdır.Borcum ne kadar diye sorduğumda ise bakanıma bedava dedi.Bende ne yapayım,bir şeyler düşünüyorum.
Yanlız bir sorunum var.Kabın içindeki ızgara yok,çaresizlikten doktora söyledim dediki bana hiç yamanma.Biz başkaları gibi yapmayalım,gene doktor diyecek sağdan soldan resimlemişin diye,malzeme bu işte.
Bu gün bu seneki ramazan ayımızın 27. gecesi.Tüm islam aleminin kadir gecesini kutluyorum.Çok bonus yapmak isteyenler bu gece önemli::))Tabiki bu geceyi eda edebilirsek.

NOT:
“Arıcılık bilgi merkezi ve arıcılık bilgi paylaşım forumu” açılmıştır. Ülkemiz arıcılığına inşallah olumlu katkılar yaparız. 01/01/2010
http://www.aribakani.com/