20.03.2018

BABAMIN BAĞI...

 Mart ayı içerisinde yoğun bir hafta sonu yaşadık.
2017 Yılının kasım ayında denemelik amerikan asma anaçları almıştım. Aldığım asma anaçları hafta sonuna gelecekti bizde memlekete gidecektik gitmişken ekecektik. Sipariş aksadıkça aksadı, yıl bitti, bir hafta önce siparişler geldi. Aslında acayip kızmıştım ve siparişi iade edip paramı yakacaktım, ben dışarıda iken kargoyu bırakıp gitmişler. Firmayı aradım dedimki sana felaket kızgınım, abi tahmin edebiliyorum dedi...
Yeniden 100 tane daha sipariş verdim, anaçlar geldi bizede köyün yolu göründü. Üç kardeş gidecektik işlerden dolayı bir kişi fire verdi, bir gün izin aldım, perşembe akşamından çıktık yola. Annemle akşam konuştuk merak etmesin diye bir gün sonra geleceğiz dedik aslında yoldaydık. Oğlum burası yaz gibi günlük güneşlik dediydi. Sabah köyü önünden ilçemiz Bor'a giderken köye doğru ortalık bembeyazdı gece kar yağmış. İlçede çorba içip alışveriş yapıp tekrar geriye geldik. Köye çıkmadan direk bağı budamaya başladık akşama budama işi bitti, 750 km yol gelmişiz, herkes haşat oldu.
 Yaşlı bağların budanmasında gövdenin köküne yakın çıkan sürgünler çok önemlidir. Bu sürgünler omcaların gençleşmesi demektir, şimdiye kadar dip sürgünler sürekli kesilip üzüm almak için sürekli uç sürgünler bırakılmış.
 Omca dipten uzaklaşmış artık bu asmayı ayağa kaldırmak zor ama  alt resimdeki işaretli yerden seneye kesersek yeniden filizler askıya alınır. Aynı resim altta gelecek seneye keseceğimiz yeri işaretledim.
Kırmızı yerden seneye asmayı testere ile kesersek doru iş yapmış oluruz bir sene az üzüm alınır ama asma gençleşir. Bu yıl bu asmadan üzüm alınacak, gelecek yılda geride bırakılan kalem güçlenip görevi devralacaktır inşallah. Yaşlı bağlarda dip sürgünler çok önemli ve kıymetlidir, asla yok edilmemeli.
 Torunlar ilk defa bağda çubuk topladılar.
 Benim çocukluğumda bu bağı dört kişi zorlanarak kazardı, sonra kazısı sayısı beş oldu sonra altı, şimdi yedi kişi kazıyor. Birde yalvar yakar adam bulamıyorsun eski kazımlarda yok, su bentleri bile yapılmadan kazım bitiyor.
 Bu yıl bağı kazdırmıyoruz, ilk defa ot ilacı attım. Hiç kimse şimdiye kadar ot ilacı atmamış, bir yerden de denek olduk. Geçtiğimiz hafta Pamukovadaydık. Birisi bağı ilaçlıyordu ne atıyorsun dedim, ot ilacı dedi bağa zarar vermezmi dedim, dediki yapraklanma olmadın zarar vermez yaprak oluyrsa zarar verir dedi. Mersin Aydıncıktaki ziraat mühendisi arkadaşı aradım böyle bir durum var emin olamıyorum sana ihtiyacım var dedim açıklama yaptı. Ot ilaçları 15 ile 25 derece arasında yapılır ve yapraklardan bitkilere geçer dedi, hatta bilimsel isimlerde söyledi yani yaprak yoksa asmada bir zarar vermez.
Ben otlara ilaç vurduktan sonra denemek için üç asmayıda ot ilacı ile yıkadım. Sonucu herkes merak ediyor.
İlk defa bağımıza borda bulamacı yaptım.
Şarzlı pompa aldım acayip rahatlık, kullanım kılavuzunda bir şarz ile 20 depo atılır yazıyordu, ben 7 pompa bitirdim. Acayip rahatlık. Asmalara borda bulamacı yaptım, peşinden ot ilacı yaptım.

 Anaç dikimine yardıma gelen komşumuz ve av arkadaşımız Durmuş Aldemir.
 Molada bu halde yakalanmışız.
 Açılan çukurlara dengeli gübre ve toprak düzenleyici koyduk.
 Bağdaki bazı karıklar boşalmış. Bazı karıklarda bir bazılarında  iki asma kalmış.
 Geçtiğimiz yıl bağlarda fazla üzüm olmamıştı nisan ayında gözleri soğuk vurmuş.
 Molalarda çay ve atıştırmalıklar işe yaradı.

 Sütçü, Murat Avşar dikimde yardım etti. Cuma günü budamayı, cumartesi günüde dikim işini bitirdik. Pazar günü geri dönüşe geçeceğiz inşallah.
 Kömüs Ahmet ve Mustafa bize çay demlediler.(kömüs, köylerde suyu sıraya göre bağlara bahçelere veren görevli kişiye verilen isimdir.)
 Yorgunluğun üstüne çay ilaç gibi geldi.
 Asbuzu suyu, komşu köyden nöbetleşe kullandığımız suyun adı.
2017 Yılı eylül ayında yaptığım yapraklı kalem aşısı 2018 mart ayında bağda patlamak üzere. Bundan daha kalın bir ağacada aşı tutmuştu birileri kalemleri kurcalamış hala yeşil ama bu kadar canlı durmuyordu.
Aşı işi sadece aşı yapmak değildir. Aşıdaki aşamalar, öncelşikle ağaçlar aşıya hazırlanmalı, sonrasında zamanlama, sonrasında aşı bağlarının çözülmesi, sonrasında ağacın aşılanan kalem veya göze mahkum edilmesi diğer filizlenrin tamamen temizlenmesi gerekiyor. Bu saydıklarımdan birisi atlandığında aşıdaki başarı düşüyor.
 Geçen sene yaptığım kaysı aşıları bu yıl çiçek verdi, bende mi anormallik var filiz vermesi lazım çiçek veriyor.
 Alt tarafı kaysı olacak üst taraf erik.
 Kayısıları soğuk vurmaz ise yıkılıyorlar.
 Bir başka aşı, gene filiz yok, durgun aşıdan çiçek çıktı.
 Bir başka aşı gene çiçek...
İnşallah filizde verirler.
 Cumartesi akşamı arıları şuruplarken sabah alacağımız suyu şimdi alabilirsiniz dediler arılara şurup verip bağa geri döndük, gece 12 yi geçmişti eve geri döndüğümüzde. Pazar sabahı sıkışık arılara benden sonra müdahale edemez diye kat attım, ızgara koydum.
 Ful arılarda yemlik yoktu, poşetle şurup verdim.
 Zayıf arılarıda şurupladım normal şartlarda , bu şurupluk arılara yapışık olmalı, arada boş çıtalar olmamalı, fakat bir daha yemliği oradan kim alacak, en sona yemliği koydum.
Erken ilk baharda arıların boğulmaması için şurupluk çam filizleri ile asansörlenirse arılarda boğulma olmaz. Başka şeyler iyi merdivenlik yapamıyor, mutlaka çam veya kuru ot ile merdivenlenmeli.
 Kat verdiğim arılara ızgara koydum, bal isteniyorsa ızgara kullanılmalı.
 Eken ilk bahardaki yemlikleri bu şekilde ayarlamayız.

İki gün içinde bir sürü iş yapıp pazartesi iş başı yaptık. Belediyede çalışmak gibisi yok dinleniyorum, izinler beni mahvediyor, kısa sürede ful çalış 1500 km yol yap oldukça zorlanıyoruz...

1 yorum:

Unknown dedi ki...

Abi senin gibi arıcılık yapan bir kişi nasil ot ilaci kullanır... avrupagenelinde yasaklanıyor iki aydır avrupanın gündeminde bu ot ilaci... doğaya ve basta arilara okadar zararı varki eğer sen bilmiş olsaydın kesinlikle kullanmazdın ve kullananlara karşı çıkardın...lutfen bu konuyu detaylı araştır...