17.10.2008

ARICILIKTA BU HATALARIMIZ İLERDE BİTERMİ Kİ ?

Arıcılıkta her şeyi zamanında yapmak gerekir. Yapılması gerekenler hep aynıdır,aynı tarih gibi tekerür eder durur.Ülkemiz başka ülkelerle karşılaştırıldığın da arıcılık için tam bir cennet. Arılarımız için cenneti devam ettirebilmek için filora yada nektarı takip edip,gerekli tedbirleri almak gerekir. Bu cennet vatanda yaptığımız hatalardan dolayı maalesef bahar balı alamamaktayız, bu çok üzücü. Bunun en büyük nedenlerinden birisi yaz ortalarında yapılan bal hasadından sonra, arı kovanlarımızın başı boş bırakılmasıdır.Gelişmiş ülkelere bakıldığında yaz ortasında yaptıkları bal hasadından sonra kovanlarını hemen bakıma alıp kekle nektar geliyor havası vermektir.İşin en ilginç yanı ise bu kekleme sayesinde ta gelecek baharın temelleri atılmakta bunu hala anlayamadık.Bu arada en önemli işlerden biriside son bal hasadından sonra varroa mücadelesi yapmaktır.
Vermek istedigim mesajlar konular dağılıp karışmadan şu yazıyı bitirirsem çok iyi olacak.Şimdi son bal hasadını yaptık ve arıyı kekledik son bahara nufusunu artırıp girersek bahar balıda kendiliğinden gelecektir.Çünkü yabancı arıcılar gelecek senenin arısını bu seneden hazırlıyorlar.Bizde de tam tersi gelecek senenin arısını nasıl süründürürüz yarışı başlıyor,son bal hasadından sonra. Arıyı başı boş bırakanımı ararsın,biraz güçlü arısı olanların ikişer çıta bölmeleri nimi ararsın.Almanya’da bal akımı temmuz ayında bitti.Bizde aralık ayına kadar bal akımı devam ediyor.Hatta daha ocak ayında bile bal hasadı yapılabilen bölgelerimiz var.Şimdi gördüğüm kadarıyla pürenden sonra çam balına hazırlık yapan hatta çam balı sağımının başladığını duydum.Bir çok arıcı arkadaşlarımız bulundukları bölgelerde artık kış hazırlıkları yapmaya başladılar.


Sabit yerlerinde kalacak arıcılarımızın yaptıkları hatalar. Son bahara genç arı nüfusuyla girmemek. Beslemeleri yanlış yapmak. Varroa mücadelesinde zamanında yapmamak.Kış salkımına giren arı kovanlarının içinde bulunan fazla çıtaları almayıp,arıları da dolayısı ile sıkıştırmamaktır.Arılarımız kışa nasıl girerse bahara da öyle çıkıyor.Kışa zayıf giren arı ya sönecek yada bahara zor çıkacak,bahara zor çıkan arıda o sezonda adam olması çok zordur. Kışa güçlü giren arı ise zaten güçlü çıkacaktır. Bunu buralarda görmek biraz zor ilerde inşallah kovanlarımız hep güçlü olur.Güçlü,varoa mücadelesi gerektiği gibi yapılmış ve kışlık ihtiyacı olan kovanı sıkıştırdığınızda söndürmek imkansızdır.Bunu derken kovanda anaarıda olmalı.



Birde başka magazinden kaynaklanan hatalarımız var buda çok önemli. Bu hataları genelde arıcılığa yeni başlamış ve birkaç kovanı olanlar çok tekrarlıyorlar. Şimdi kovaların içindeki arılarımızın yaşamlarını ve içerdeki işlemleri devam ettirebilmeleri için belli bir ısıya gerek vardır.Buda arıların merkezinde 35 derece civarındadır.Şimdi havalar soğudu,kovanı açtık haber yapacağız diye oyalanıp durmak size ve arınıza çok büyük zarardır.Kovanı açtın ısı düştü,yavruların üşüyüp çürüme riski var,kovan kapanıp ısıtılması içinde içerdeki balı boşu boşuna israfı söz konusu.Bundan sonra mümkünse kovanlardan çıta çekilmemelidir.Bir başka sorunda bu mevsimde anaarıyı filan ezerseniz kovanın sonu olur.Ben ezsem bir şey olmaz,neden derseniz kovan çok birleştir gitsin derim.

5 yorum:

Hayati İnal dedi ki...

DOĞRU YAZARSIN.TEBRRİKLER.BUNUN ÇABASI İÇİNDEYİM BEN ALİ BEY.AMA İŞİN BAŞI İLKBAHARLA BAŞLIYOR.iLKBAHARDA ANALAR YENİLENMELİ.VEYA YAZIN DA OLABİLİR.BEN ANALARIN DÜZENSİZLİĞİNDEN SIKINTI YAŞIYORUM.ANALARIN TÜMÜ GENÇ OLSAYDI TÜM SORUNLARI AŞAĞI YUKARI ÇÖZMÜŞTÜM.MEHMET YÜKSELİN TEMMUZDA YAPTIĞI VE YAZDIKLARININ FAYDASINI GÖRDÜM.SİZİNDE BİLHASSA ANA ARILAR KONUSUNDA KATKILARINIZ ÇOK OLDU.ARTIK ŞU ANDA ANA ARIYI SAYENİZDE KALİTELİ ÜRETECEK BİLGİ VE BECERİYE SAHİBİM.DOĞAL VE KATKISIZ KEK YAPMAYIDA ÖĞRENDİK.HATALARIMIZI DÜZELTTİK.GERÇEKDEN BU BLOKLARLA ÖĞRENİYORUZ VE ÖĞRETİYORUZ.ÖĞRETENLERDEN ALLAH RAZI OLSUN.

ALİ TÜRK dedi ki...

Abi arıcılığın ülkemizde gelişmesi için kim katkı yapıyorsa onlardan da Allah razı olsun.Bende herkes gibi bazı şeyleri yeni yeni öğreniyorum.

Hadi biz gelişmeleri öğrenmeyi internet sayesinde başarmaya başladık,Öbür tarafta dünyadan habersiz o kadar arıcı varki.


Yazdıgım yazıyı aslında tam yazamadım.Almanyada bizdeki kadar çiçekli bitkiler ve sezon yok.Temmuz ayı sonu adamlar sezonu bitiriyorlar.Bizim ürettigimizden fazla bal üretip,birde bizim ürettiğimiz kadar bal italatı yapan bir ülke.Şimdi düşün sendeki kadar nektar kaynagı olmayan ülke senden fazla bal üretsin.Bizdede neredeyse 12 ay nektar olsun bu durumlara düşelim.

kadıoğlu dedi ki...

ali abi allah razı olsun çok iyi şeylere dikkati çektinherşey iyi güzelde birde dünyadan haberi olmayan bizlerinde 2-3 yıl öncesinde olduğumuz gibi olan arıcı topluluğu çok her ne kadar bunlara ulaşıp bir şeyler vermeye çalışıyorsakta bizim yardımlarımızı kabul etmeyip yiner kendi bildiklerini yapmaya devam eden arıcı dostlarımız çok bunların zararı yine bize dokanmakta sen ne kadar varova ilaçlaması yaparsan yap 500 metre sağında solundaki yapmayınca olan bize oluyor demek oluyorki bu durumda her hafta varova ilaçlaması yapacan.
birleştir gitsini sen ben deriz adamın birine 1 ay once dedimki bunun anası yok birleştir birine yok yapar dedi dün il tarımdakilerle gittiğimizde sayısı tutmayınca bu söndüniye oldu bilmiyom diyor hiç te açmamış açıyoruzki mum kurdu sarmış heryerini buyur işte belki senin çevrendekiler iyi olabilir ama bizim çevre bir antika.

yusuf dedi ki...

Mesajı aldık Ali bey...
Lakin içimizde geç kalmışlığın hüznü ve baharı görememenin burukluğu var.İnşallah gelecek yıl hatalarımızın üzerine doğruları siz ve sizin gibiler sayesinde bina ederiz....

ALİ TÜRK dedi ki...

Yusuf kardeşim hayat hep tatlı degildir tuzlusu acı ve ekşide mevcut.

Hiç bir bebek emeklerken kalkıp koşmamıştır.Mutlaka düşmeler kalkmalar oluyor.Ben yazıyı yazdım ama zamanında kek veremedim.Belkide bölgemizde en erken keki ben verdim ama genede geç kalmıştım.

Birde arıcılığı yapanların kesin arabası olması lazım.Bazı işler araç sorunundan kaldıkça kalıyor.Şimdi isnsanlar kovanozda balı görünce degişik düşüncelere kapılabilir,fakat o kavanoza bal girene kadar arıcılar neler çekmiştir,çekenler bilir.

Şu an evdeyim birazdan İmit arı yetiştiricileri birliğinde olacağım.Arılarımın tespiti yapıldı,Arı yetiştiricileri birliğinede üye olmamız gerekiyor.Bir sürü evraktan sonra 150 giriş parası vereceğiz,plakaların tanesi 1,25 kuruş,100 de o tutacak.Yüzde bizim bal üreticileri aidatımız var.350 ver,300 geriye teşvik alacagız o kadar uğraştan sonra::)))))