3.11.2008

ÇOK ŞÜKÜR TÜM KOVANLARI ELDEN GEÇİRDİM

Kocayemiş bu günlerde çostu.Arı kocayemişe çalışıyor biraz hırçınlaştı.Kocayemiş arıların ayarını biraz bozuyor,pazar günü bayağı aşı yapıldık.
Bu geçen sene temmuz ayında temin ettiğimiz karniyol melezi.Bu sene bize bayagı bir fikir verdi,kestanede ve ayçiçekteki durumunu gördük.Son baharada süper girdi sayılır şu an 10 çıtaya basıyor.Kışa sıkışık 8 çıtaytla girer.Fakat bunlarda acayip olan başka bir şey var,bunlar hırçın.Bizdeki Alman ve melezleri acayip sakin.
Acaba bendekilermi hırçın diye başka arkadaşlarada sordum.Birisi dediki birinin kapagını açamıyorum.Demekki anaarıyı üretendeki karniyol saf degil.İleri derecede melezlenirse böyle oluyormuş.Bu çıtalar kovan merkezindeki çıtaların en yavrulusu.Ayrıca yukardaki resimdekinin öbür yüzü.iki çıtada daha yavru var ama onlar az.
Kocayemişe elinden gelse kendiside girecek.
Son baharın A kalite arısı.Tipi zaten bozuk kabadayı gibi duruyor.Anaarı dediğin biraz ağır başlı ve duruşu daha ağır olmalıydı.Bu anaarı Trakyadan anasız gelen bir kovanda üretildi.Benim yaptığım tranferi beğenmeyip,kendisi yaşlı larvadan işi halletmişti.Dün bu kovana geldim şaşırdım.İncelerken iki sefer anaarı uçtu ama kovan üzerindende uzaklaşmadı çıtaya iniş yaptı.
Kovandaki arı nufusu bu kadar.Yavruyu zor sarıyor ve bu kovan tüm ihmallerime rağmen hayatta kalmayı başarmış.Uzun süre anasız kalınca içerde arı yaş zinciride gitmiş.Hemen bu kovana bir soğan doğradım.En azından bir şey olursa yedek anaarımız olur,ve buna takviye yapmalıyım.Bahara çıkarsın gerisi önemki değil.
Anadaki kaliteyi nereden anlıyoruz,sonbaharda bile erke atmaya devam ediyor.Onun için geç anaarı almamak gerekiyor bahardaki kalitede anaarı olması imkansız.Ama erkek yedeklemesi güzel.Bu kovana bu yavrunun iki misli kapalı yavru ayarladım.Hafif silkeledim ustaarıları uçurup bu kovana koydum.Buradaki kapalı yavruyuda öteki kovana götürdüm.Bu arada çalışmalarıma devam ettim.Arada bir baktım anaarı geziyordu hiç dokunan yok.
İş bitti bir 10 çıtalık arının larvalı çıtasını buldum.En genç işçi arılar larvallara bakım yapanlardır.Bu çıtadaki ustalarıda çıtayı silkeleyerek uçurdum.Tabi bu arada anaarıyada dikkat ettim bu çıtada degildi.Bir naylon serdim üstünede diğer taraftan getirdiğim larva bakıcılarını kovanın önüne silkeledim.Silkeleme esnasında usta olanlar gene havalanıp kovanına döndüler.
Zorda olsa kovana girmeye başladılar,havalar ne kadar güzel gözüksede bir uyuşukluk var arılarda.Kovan sabahki nufusunu nerdeyse dörde katladı.10 gün sonra kapalılarda çıkınca 4 çıta arılı olur.Bal sorunu zaten yok.Yukarda dikkat ettiyseniz arısı azken bile hepsi tarlacı oldugu için bal çekmişler göz balı vardı çıtada.Akşam arılıktan ayrılırken tekrar açıp baktım anaarı hala geziyordu ve dokunan yoktu.Soğan bu tür arı birleştirmelerindede çok işe yarıyor,feremon kokusu filan arayan yok.

Bu çıtayı çıtalar kenardan içe doğru balla bloke oluyor diye çekmiştim.Resmi incelerken hem anaarıyı gördüm birde bir arıda varroa var.Resmi büyütürseniz işaret koydum.


Tüm işler bitti,doğru şampiyonuma gittim.Bir çıtaya el kadar yumurta atmış.Sonra yeni bir çıtaya geçmişti ve kendisini katta yakaladım.Tutup aşagıdan kovanına bıraktım musluktan.Katla kovan arasında naylon var ve bu kovan şu an 14 çıtası arılı.Başka katlı arım kalmadı.Dün tüm katları indirdim.
İş bitti iki günde haşat olmuşum ama acayipte bir sevinç kapladı içimi.Tüm kovanlara bakıldı notları alındı.Şu an bile arıyı sıkıştırıp bıraksam kışı çıkaramayacak kovan yok,Allahın izniyle.Yemek yerken fon olarak körük dumanının izledim.
Sonra yemek zamanı,bazı şom gözlülerin yüzünden nazar değdi.Soğan ekmeye talim ediyoruz,gariban sofrası işte.Nerde o eski ızgaralar filan::))
Afiyetle yedim bal gibi gitti aç karnıma.




Arıların zayıf kovana takviye edilişi.

Not:
Arıcılık.
Arıcılık bilgi paylaşım forumu ve arıcılık bilgi merkezi.

2 yorum:

Arıcı 07 dedi ki...

Allah yardımcın olsun.Bereketide bol olsun.Kolay gelsin.Bu kadar duamız yetermi?

ARICI ALİ TÜRK VE ARICILIK BİLGİLERİ dedi ki...

Abi duacımız çok,Allah sizdende razı olsun.

Mehmet Gündoğdu abim,bir yorumu sildim o arada senin yorumda silindi.Kusura bakma.Anaarıların kaliteli diyordun,son yayınladığım erkek yumurtası atan anaarı kalitesiz.Heralde sperm kesesini doldurmadıki erkek yumurtalar atıyor.Son bahar anaarılşarı genelde kaliteli olmaz.Ama bizim ülkemizde kışa kadar anaarı üretimi ne hikmetse devam eder.