14.12.2008

ARICILARIN GÜNLÜĞÜNDEN ÖNEMLİ NOTLAR

Bir önceki haberde yazmıştım,kafkas beni şok etti diye.O kadarda kötü durumda degilmiş.Yaklaşık dört çıta arısı var.Tabiki genede sıkıştırlması gerekiyordu.Birde sıkıştırma filimleri ve yazıları olmasına rağmen birde bunun ufak tefek inceliklerini anlatamamıştım.Resimdeki çıta kovanın son çıtası,bu çerçevenin altına 1 cm kalınlıgından ince olmayan bir çıta sürüyoruz.Sonra çuvalla sıkıştırken bu çıtaya dikkat edecegiz ucu kapanmamalı.Bu uygulamayı bölme tahtasında yapamassınız.Bu uygulamanın avantajı kovanda veya başşka kovandaki almış oldugunuz açık ballı çıtaları bölmeden arının çekmesine yarar.Çünkü yarım ballı çıtaları saklamak zordur.Saklamaya kalkarsanız çogu küflenip bozulur.Başka yerde saklamaktansa bu şekilde arıya teşvik gibi olur hemde çıtayı temizletirsiniz.Burada en önemli şey,musluktan bu bölüme giriş olmayacak buna dikkat.Yoksa kovanı yağmalatırsınız.
Çuvalda bölme veya sıkıştırma yaptıgınızda,çuval tam izole sağlıyor.Birde boş çıta koyarsanızyanlardan ve en üsten kesinlikle hava kaçırmaz ve arı daha az ısı işiyle ugraşır.Bunu tahtayla yapsanız mutlaka kovan tahtasıyla bölme tahtası arasında boşluk kalacaktır.Tahtanın boşlukları içinde gene tekrardan çuval kullanmak lazım.
Sıkıştırılmış bölümden geçişi sağlayan çıtayı çuval kapatmasın onu iyice görün.Resimde göründüğü gibi olmalı,çuval bu tarafa taşarsa geçiş biter vearılar alsın diye verdiğiniz bal bozulur. Buda çıtanın öbür tarafı,gene çuval kovan tahtasına temas etmiş.Aşagıdan hava almasında sakınca yok.Yanlardan ve yukardan sıcaklık uçmadıktan sonra sorun olmaz.Ballı çıtalarımız varsa yarım yamalak dedipğimiz,ikici çıta olarak vermeliyiz.İlk çıta olar verirsek arılar çuvaldan çıtaya yanaşamaya bilirler.
Bu petekte az bir sırlı bal çok bölümdede açık bal var.Saklamaya çalıştıgımızda bozulacak ballardan biri.Daha çabuk arılar alsın derseniz,sır targıyla sırlı yeri açmak işlemi hızlandıracaktır.
Birinci çıtadan sonra yarım ballı çıtaları dizebiliriz.Genelde ben balı az olan kovanlara bu işi yaparımki,ekstradan beslemeye gerek yok.Hazır bal al git,hemde içerde kimse görmedden. Bu resimdeki çıtallar yarım ballı yada boş çıtalardır.Arıların olduğu yer çuvalın altında. En son tüm kovana tekrar bir çuval kapatarak kovanı kapatabiliriz .
Bu gün notlarıma bakarak bir çok kovana mudahalede bulundum.Arıcılıkta kayıtlar çok önemli.Kime ne lazı belli olur.Fazla arı içinde kime ne lazım derken akşamı edersiniz.Bu en son sığırlıkta çıkmış bir anaarı.Irkı nedir bilmiyorum.Verdigim memeyi kesip kendisi daha erken anaarı çıkardı.Çok zayıftı ormandan gelmeden yavrulu çıta vermiştim.Halada yavruya devam ediyor.4 Çıtayla sıkıştırılmışştı,yavrulu çıtanın zaten balı yetersiz.Birde onun yanındakide boşalmış.Bu kovanada sırlı bal takviyesi yaptım.
Bu çıtayı kovanın sağ tarafı,resme göre alttan ikinci çıta yaptım.
Sırlı balda alttan üçüncü çıta.
Tekrar boş çıtasını aldıktan sonra dört çıta olarak sardım.En alttaki bayagı iyi ballı.Verdiğimde süper.İstedigi kadar ne yaparsa yapsın artık.Bu balları bahara kadar bitiremez yağmalanmadıktan sonra.Arı üç çıta.En zayıf arım bu.
Fotocu Sadettin abiyle çektigimiz sosyete salkımı.Bir haber öncesinde demiştim neler olacagını.Aynen dediğim gibi çıktı.Ben iki çıta yavrulusu var diyordum,onlardan yavrular çıkmış.Birde yandan başka çıtanın balını bitirmişler.Üç boş çıta üzerinde salkımda yatmışlardı.Havalar bir sogusaydı gitmişti.Şimdiye kadar öğrendiklerimiz arı sırlı bal üzerinde salkıma yatmıyor.Boş gözler civarına çörekleniyor.İlk olarak yarım çıtanın balı bitiyor sonra en yakınlar,kovan sıkıştırılmamışsa çok soğuklarda arı bal olsa bile uzaktakine gidemeyip açlıktan bal varken ölüyor.
Karniyol melezi sosyete.Üç çıta zır boştu,ne yavru nede yumurta var.
Boş çıtanın ikisin en arkaya attım.iki sırlı bal arasına anaarı olan yukardaki çıtayı yerlertirdim.Bir an önce İnvert şurup verip çıtaları bloke ettirmem lazım.Hava bozarsa bu kutu tehlikede.Arıcılıkta ihmal her şeyin sonu oluyor.Bir beş litre surup bulundurmam lazım arılıkta.
Arılar bu gün çoştular, çok uçuş vardı ama çok az polen geldi.
Benim şampiyon,10 çıtayla kışa girenlerden biri.Bu sene hiç dokunmadım diyecem olmayacak.Ormanda bu anaarı kata çıkmıştı.İki çıtaya yumurta atmıştı alıp gene kafkasa vermiştim.Bu arı dördüncü senesine girdi,demekki kaliteli anaarıyı biz 3 senede bitirmemiz çok zor.
Günün boş zamanlarını boya badana işlerine ayırdım.Bir iki seferdaha bu işlere baksam kovanlar pırıl pırıl olacak.Birde yardım eden olsa,hacı bile tatilde ben çalışıyorum şu kadere bak.
Not:Bu haberde resimleri büyütüp,ekrandan kestim.Resmin boyutu aynı olmasına rağmençözünürlüğü,çok degişti.Daha az yer kaplıyor yani.

2 yorum:

MUHTEŞEM TURUNÇ dedi ki...

Ali abi hava çok soğuktu galiba şu şampion dediğin kovandaki arılar çıta üzerinde hiç yoklar hoş salkımda da değiller gibi ama ne dersin...?

ALİ TÜRK dedi ki...

Muhteşem abi o arının ırkıyla alakalıdır.Sakin arıyı açmadan bir duman verirsin tüm arı geri çekilir.Şampiyon dediğim arı karniyollardan daha sakin bir arıdır.Ne kadar kuvetli olursa olsun saldırmıyor.Zaten saldırgan arıyı hiç tutmam,birde bunu arılığa gelenler zaten söylüyor arıların ne kadar sakin diye.

Birde tersinden bakar isek,saldırgan bir arıyı açtıgında körük o kadar etki etmez.Arılar çıtaların üzerine dolar ve saldırı için beklemeye başlarlar.

Şu an iki tane pislik yapan var baharda işleri bitecek.