10.05.2010

ARICILIK ZOR, ANLATMAK BİLE İSTEMİYORUM

Bu resimde nerden çıktı diyebilirsiniz::))
Bana Muhteşem abi dediki gel aarıların 4 tanesi hariç hepsini götür.
Ben arıları almaya gidince, şu kalsın yok bu kalsıın diye gene 10 kovan bıraktı, bende diyorumki hani anlarsınya::)))
Geçen sene bayagı bir üzgündük. Sebebiyeti ise Dr.Muhteşem abi yogun bakımdaydı ve günlerce orada kaldı.
Geçtiğimiz hafta sonuda sanırım iki gün boyunca arılarla uğraşıp işleri bitirememiş. Ablamda demekki posta koydu, gene kalbine bir şeyler yapacaksın diye.
Muhteşem abide hafta içi bana uğrayıp yardım etmişti. Bana dediki gel benim arıları al ve bana 4 tane bırak yeter. Ben artık tüm aşamaları bitirdim bundan sonra hobi arıcılığı yapacağım dedi.
Zaten bu işin hobisi amatörü profesyoneli nedir henüz anlayamadık. Bir çogumuz hobi veya amatör adı altında ek iş olarak arıcılık yapıyoruz.
Adam ilk baharda arı gezdirmeye başlıyor adı hobici veya amatör arıcı bu nasıl iş anlamadım gitti. Aslında bu işten para kazanmayı hedefleyenler hobi veya amatör kelimesi kullanmaması gerekiyor, neden dersek ek iş yapıyoruzda ondan.
Biz gelelim Tekirdağ ve Ereğlisine.
Muhteşem abi salı günü gelip, planı yapıp gitti, bende ertesi gün izine çıkıp, Muhteşem abiyle hacı abiyide alarak yazlıga doğru yola çıkıldı.
İstanbul'da bir yere girdik, yemek filan yiyelim dedi. Hacı ise ben geç yedim ayakları yaptı. Bende ev sahibinin işine karışma dedim ve sesini kesti.
Çoktandır doktor elinden beslenmeyide özlemişiz be.
Muhteşem abim ikram etmeye bayılır, bende onu kırmam.
Döner kebablar, kaymaklı tatlılar filan doktor kontrolünde ne gitti be.
Bu arada laf aramızda Muhteşem abim diyet yapıyor, bizde diyet yapana uymak zorunda kalıyoruz.
Abi dedim bu nasıl diyet, dediki vucudu sitrese sokmayacaksın ara sıra ödül vermelisin.
Üç gündür birlikteyiz abi, hiç cezalandırmadın hep ödüllendiriyorsun gülüyoruz.
Yolda Trakyalıyı aradık, zaten Muhteşem abiyle Trakyalı ne zaman konuşsa ne oluyor bilmiyorum, sonu gülme kırizine dönüşüyor. İki tarafta gülecez diye kitleniyorlar.
Bu nebiçim ekmek kadayıfı, kaymagın altında kadayıf yok sanki.
Böyle diyet yapılmazmı, tabiki yapılır, yumulun::)))
Ben Gebze'de Muhteşem abiyi bekler iken Gölcük'ten misafirim vardı. Hüseyin Çolak, kendisi Amasyalı ve gölcükte hocaymış, nerdeyse akraba çıkacaktık. Komşusu benim köylüm ve ilk okul arkadaşım çıktı. Hüsyin beyle konuşurken Muhteşem abi geldi ve ayrıldık. Yakındaki arıcılar kendisi gelip anaarıları alıp gidiyorlar.
Öğlenden sonra Muhteşem abinin yazlıktayız. Ben bahçeyi bir kontrol ettim. Bana diyorki o kaysıya bak oğul varmı, oğul yokta çagla vardı::))
Üç beş erik ve kaysı yedik. Adımızda bahçeyi kuruttu oldu.

Hacı bu sıralar çok degişik kostümler giyiniyor. İlhami abi getirmişti banada verdi iki senedir hala kagıt tulumu giyinmek nasip olmadı.
Hacı efendi astronot gibi kuşandı.
Aradan biraz zaman geçince yanıyorum demeye başladı. Bana ne sürün kime çektin bilmemki.

Muhteşem abinin arılıkta katlı kovanlar. Aynı bölgede bir sürü kovan gördüm hatta kanolanın dibinde arılar vardı hiç birinde kat yoktu.
Hani bazıları derki 1500 yumurta atan arıyla 2000 yumurta atan arı aynıdır diye.::))
Evet aynı bazıları 20-30 çıtada çalışırken bazıları 10 çıtalık bölümde tırmalıyorlar. Fakat 30 çıtada çalışanda bir kovan, 10 çıtada çalışanda bir kovandır::))

Bizim arıları Gebze'ye götürecek şöförümüz, kendisi boş dururken diyet ızgaralara bakıyor. Acayip birisiydi, biraz fazla sövüyor ama alışkanlık yapmış. Hatta bir ara hacı dediki sakız çigniyor, şöför kim diye sordu, hacıda sen diyince, diyorki benim dişlerim takma sakız çigneyemem dedi::)) Izgaralarda tamam fakat resimler karışık arılar hazırlanıp, akşam kararması beklenirken yemekler yenilmişti.
Ah be abi iyiki ayda yılda birbirimizi görüyoruz. Yoksa halimi düşünemiyorum, bu diyetlerle ne balkonlar çıkılırdı::))

Muhteşem abinin çatı katında bulunan ve Mehmet Yüksel kovanı. Evet kovana bu ismi vermiş. Hacnında hoşuna gitti kovana el koymak için çok çaba harcadı ama nafile, kovan yazlıkta kaldı.
Bu kovanıda ikiye bölerek taşıdık. Hatta iki kovana sıgmadı toplamda 24 çıta alıyor.
Bu arda bayagı bir saldırgan, hacı terlikle geziyordu çatıda ayaklardan acayip şişlediler.
Soldaki kovana daha çok arı dolunca ayriyeten üstten havalandırma koydum ve kapak kapatmadan böylece naklettik.
Muhteşem abim diyorki bu metroyu en az bir aydır açmıyorum. Bende iyi halt ediyorsun dedim, kesin bal ve polenle bloke olmuştur.
Kovanın yemlik bölümü bile karakovan balı çakılmış::))
Çatıdaki saf karniyolla F1 hariç tüm kovanları akşam taşıdık.
Diyet böyle yapılır gel bakayım dedim, kaytarmak yok::))
Aslında bu kovanların bana gelme hikayeside var.
Muhteşem abi arı satacagı vakit, birisi 8 tanesini bana ayır satma demiş.
Daha sonrada arıyor diyorki, arıları aldığımda para verecekmiyim::))
Bizimkide yok demiş, onun dediğini yazmayayım buraya::))
Sonuçta ihale bana kaldı::))

Yemekler yenildi arabaya yükledik. Bu arada arılıkta kovanları hazırlamak bayagı uzun sürdü.
Yapmış oldugumuz işlerin fotosunu sonradan Gebze'de çektim. Bu arıları taşırken tek bir arı bile çıkmadı. Tabi bu işlerde yapılması gerekenleri yapmaz iseniz her taraf arı olur.
Düşünün dört dörtlük kovan yapıyorlar genede arı kaçırıyor.
Bu kovanların altları sabit degil, katlar alt kuluçkalıga uymuyor. Fakat arı çıkarmadan nakletmişiz.
Aşagıda yapılanların görüntüsü var bir çok arıcıya bu bilgiler gereklidir.
Güya hafta sonu kovanları kontrol etmişti, benim kontrollerde 3 kovanda meme çıktı. Gebze'de bölüp Erzincan'a yoladığım arıda zaten oğula gidiyordu.

Geçen seneden kalmış kekleride verdi. Hemde paketlenmiş, bazen hacıdan kek istiyorum kek getirsene diye sanki paraylamı aldında istiyorsun diyor::))
Gebze' ye gelen yeni arılar. Hacıya göre dağ başından şehire gelip sosyete oldular.
15 irili ufaklı arılı ve ballı kovan, 5 tanesi katlı.
Bende bir çok kişiye arı verdim fakat bu kadar büyük oranda kimseye arı vermemiştim. Düşünüyorumda yapılanların sanki buradaki karşılığı gibi bir şey.
Birisine 2-3 çıta analı arı verdiğinizde ona dünyaları verirsiniz.
Adamın hiç yokken bir kovanı olmuştur.
Bizimkide dururp dururken 15 kovan arı verdi, hep derimya Allah ne verirse hayırlısını versin diye::)))

Larva transferinde kullanmak için poşetli serumlardan. Şişeyi açtıgınızda bozuluyor. Bu poşet serumdan devamlı yeni enjektörle alınırsa uzun süre serum lazım olmaz.
Anasız kovanı nasıl anlarız diyenler oluyor::))
anaarı memeleri.
Yumurtalıve larvalı çıtayı verin, ertesi gün bakın memeler başlıyorsa anası yoktur.
Kendinizden emin olamıyorsanız bu yöntemi deneyin.

Gebze içinde arıcılık iyice zorlaştı. Arılarımız çok güçlendi, bir kaç gün içindede hemen bal çekmeye başladılar.
Güçlü arıya bakmak her zaman daha kolay. Neden derseniz, güçlü arı balı buldugunda bir kaç gün içinde bir aylık yiyeceğini bile stoklar.
Bizde hala anlaşılmayan şeylerden biriside sanki erik elma kiraz çiçekleri bal vermiyor sanıyoruz. Güzelim bahar balları kıştan zayıf çıkan arılar sayesinde yok olup gidiyor.
Yukardaki görüntülerin yan tarafında çocuklar top oynuyordu, Muğla'dan gelen arılar ayarımızı bozsada şu an durum fena degil.
Bir düşünsenize bu arıların alayı Muğla'dan gelmiş ve siz mahallenin ortasındasınız.
Dün akşam Mehmetle konuşuyorum, diyorki abi çıtalar ful bal oldu sırlanmasını bekliyorum. Haberide yükledim nazar deger diye yayınlayamadım dedi.
İnsanları ve her şeyi nazardan koruyanda gene Allahtır. Allahın koruduğunada hiç bir şey zarar veremez.
Ne yazılmışsa hepsine razıyız, gerisi bizi fazla ilgilendirmiyor.
Bir posta arıyı Gebze'den taşıdık, arılık bayagı bir rahatladı. Çok şükür bu sende kimseden şikayet gelmeden sorunu hallettik.
Çok kısa sürede bir posta kovan çıkışı daha olacak. Gebze'deki arılıktan 2-3 çıta arılı ve analı kovan satışınıda başlattım.Yaklaşık 100 civarında bölme olacak, hepside 2-3 çıtalık. Yer yetmez ise Pelitli köyüne çok yakınım oradanda bir yerimiz var.
Gelelim Muhteşem abinin kovanlarına. Bakın altla kovan sabit degildi, pervaz koyuyorsun altla kuluçkalık ölçüsü tutmuyor.
Üç pervazı üst üste çakıyorum.
Kuluçkalıgı üsttEn dip tahtasına çiviliyorum. Hemde dört tarafından. Girişe boydan boya elek teli koyduk, zımbayla tutturduk.
Diplik kuluçkalık ve ballıgın birbirine montajı::))

Burada şimdiki gördükleriniz bir gün başınıza gelecek olur ise çözümleri bunlardır.
Bu kolonilerden hiç arı çıkmadan nakilleri yapılmıştır.
Bu resimdede kuluçkalık küçük, mavi kat büyük geldi. Bu seferde yapmanız gereken pervazın altına parça koyup çakıyorsunuz.

Bu arada hacı Muhteşem abiyi tehtit etti, gelip arılarını alsın diyor. Hani Trakyalı soruyordu niye maskelisiniz diye.

Getirdigimiz kovanlardan birisi çok çılgın bir arı. Hacı abi içerde çalışıyordu arılar o kadar soktuki çalıştıgı yere perde taktı.

Elimizdeki sakin arıların kıymetini böyle belalar gelince daha iyi anlıyoruz.



5 yorum:

chaniabee !!!! dedi ki...

I wish your brother a speedy recovery my friend! I wish May God heal and return quickly to the family!

MUHTEŞEM TURUNÇ dedi ki...

Baldan daha tatlı olan şey nedir bilirmisin;
beleş sirke:)
Hacı abinin dediği gibi sanki arılara para verdinde bide kovanlara kusur buluyon. Yav aç arılarını kurtardım be yoksa sende bu sene...:) töbe töbe. Boyasıda yok bunların tüh tüh kusura kalma yav:)
Hobi arıcılık nedir diye sormuşun da çırak olup ustana arıları açlıkdan kırılmak üzereykene iki üç katlı arı verdiğinde hobici oluyon:)

ERZİNCANLI ARICI VECDİ dedi ki...

Ali bey Muhteşem abi işi sana bıraktı denetimlere başlayacak,yanlış anlamadımsa.Hacı abi saklanıyor niye acaba. Saglıcakla kalın.

ALİ TÜRK dedi ki...

Dr.Muhteşem currently healthy neighbors. Was a photo from the past. We're sure that only he joked. I wish you success in your work, bye.

Muhteşem abi varmı senin gibisi beyav. Hangi talebe ustasına 15 kovan vermiş, gerçi usta biraz aç göz işte::))
Dabak begendiği deriyi yerden yere vururmuş.Yav neresine kusur buldumki, bakın bu tür kovanları böyle taşımalısınız diye eğitim verdik. Öyle arıcılar varki yep yeni kovanlarından arı kaçırıyor. Biz farklı firmaların kovan ve katlarıyla arı taşıdık arı çıkmadı, konu bu::))
Gerçekten arılarım açlık sınırında uzun süre direndiler, tam ballı çıtaları dağıttım nektar başladı. Kovanların boyası konusunda haklısın bu ne be yaw::))

Vecdi abi Muhteşem abi bu işi zevk için yapıyor. Tabi zevkten hafta sonları haşat olunca aklı başına geldi. Yav ben geçen seneki balım duruyor, bu işi para içinde yapmıyorsam bu uğraş niye diye kendisine sordu ve karar verdi hobiciliğe dönüş yaptı.
Bizim arıcılıkla Muhteşem abininki çok farklı bir şey.
Muhteşem abi işi garantiye aldı, diyorki bana arı lazım oldumu gelip alacağım, kovanlarım sönerse alacağım en önemlisi benim arım ne doğursun nede ölsün diyor. Bana görede ters bir durum hayatın akışına ters şeyler istiyoru be::))
Hayatta doğum ve ölüm olmazmı::)))

MUHTEŞEM TURUNÇ dedi ki...

Yaw unuttum oyle ana memeli çıtan varda ne diye transfer mransfer uğraşıyon hepside badem gibi ba:) da bir tansi çıkmış galiba..Saydım yirmi küsür meme var.