17.05.2010

ARICILIK SUNİ DÖLLEME ALETİ

Türkiye'de yapılan ilk anaarı süni dölleme cihazı. Bu işleri hiç bir zaman planlayarak yapmadım. 4 sene önce sanal arıcılığa girdikten sonra akıntıların beni ve bir çok kişiyi getirdigi nokta burası.
Çok farklı bir özelliğim var, arıcılıkta bir çok kişiyi peşimden sürükleyebiliyorum, nedeni de nedir henüz bilmem.
Ben ilkokul mezunu birisiyim, ilk okuluda 8 yılda bitirdiğimi bir çok kişi belki bilmez::))
Ben 5 yıl öncesi arı ırkları nedir bilmiyorum.
Islah nedir bilmiyorum.
Saf arı nedir bilmiyorum.
suni dölleme niçin yapılır bilmiyorum.
hatta bir yazımda yazmışım geçmişte vardır, bizim gibi arıcılar için suni dölleme gereksiz bir şey diye.
Sonra o kadar çok bilgi öğrendik ki, bir çok şeyi yeniden yazmaya başladım.
Beni en çok sıkan işlerden birisi Almanya'dan arı getirmek olmuştur. Paranla istediğinde anaarı alamıyorsun. Karşınızdaki kişiyide çok rahatsız ediyorsunuz. Buralara gelmemdeki en büyük sebeblerden birisi Mehmet Yüksel'dir.
Kendisi benim için çok fedakarlıkta bulundu. Birilerine göre bu işler çok basit görünsede, defalarca anaarı üreteni telefonla araması. Bir kaç kez yüzlerce km gidip anaları alıp bana yollaması, basit işler degildir.
Hele birileri Mehmet Yüksel'e mail atıp, Ali Türk seni kullanıyor demesine rağmen buralara kadar geldik.
Bir çok sevenim bu konuda acele etmememi söyledi, sonuçları gör sonra paylaş dedi.
Evet sonuçlar ve döllemiş olduğumuz bazı arılar ölsede yumurta atmaya devam edenlerde var.
Bundan sonrası bu işin kalite yönü olacak.
Gelelim anaarı(kraliçe)suni dölleme aletimize.
Bunu nerden düşünüp yola çıkılıp buralara gelindi. Bu setin orjinali 5 bin dolardır. Bizim gibilerin böyle paraları bu gibi, işlere bağlaması çok zor.
Bu iş için 16 lık stero mikroskop yeterli deniliyordu, bizim mikroskopumuz 20 lik stero.
Almanya'dan gelen anaların belli bir ömrü var ve karşınızdakileri devamlı rahatsız edemezsiniz.
Bu anaarıları ya izolebölgede çiftleştirip saflarını elinizde tutacaksınız, yada suni dölleme yapmak zorundasınız. İzole bölge konusundada ilginç fikirlerimiz oldu, bunun için gemiyle 20 km denizin ilersine gidip bir kaç gün kalmak, tabi bunlar zor ancak gemiyi kaçırmamız gerekir::))Suni döllemeyi kafaya taktım.
Aletin resimlerini inceledim, bir kaç tornacıyla konuştum yapılabilir cevabı alıyorum. Fakat kimse bir yerinden başlamıyor.
Basit bir düzenek yaptık olmadı ve bir senemiz gitti.
Sonrasında Zafer Anlayışlı abimiz, benim bir arkadaş var o böyle işleri sever ona soralım dedi.
Nazmi abiyle görüştük yaparım dedi. Tüm bilgileri ve resimleri kendisine verdim. O kadar olumsuzluklar olduki, güya malzeme parası alacaktı o zaman dedimki malzeme ne kadar tutar. 60-70 lira bilemendin 100 lira.
Aleti Nazmi abi bitiremedi, yarım haliyle geri aldığımızda önümüze çıkan fatura 550 liraydı.
Sonra Edirne gezimizde alti gören Sadir Demirci ben bu aleti yaparım tornacılığım var dedi.
Tabi üzerinde 15 gün gibi çalışıp beni aradı dediki, bu aletin alt taplo ve direkleri haricinde her şeyini yeniden yapacağım. Önceden yapılan ve üzerinde aylarca çalışılan aparatlar çöp oldular. Bu arada ben aletin orjinal enjektörünü Almanya'dan getirttim. Paketi bir açtımki bildiğimiz insülün enjektörüne metal bir kap yapılmış ve 250 lirada ona bayıldık. Şu an sadece cam iğnesi hariç enjöktörüde yapabiliyoruz.
Dedimya buralara gelebilmek için bir çok kişinin emegi var. Başta Mehmet Yüksel, Dr.Muhteşem Turunç abim , Zafer Anlayışlı, tornacı Nazmi abimiz ve son noktayı koyan Sadri demirci abimiz. Tabi bu arada bu işin manevi yönünde o kadar çok destekçimiz vardı ki bize devamlı dualar edip destek verenlerin saymak imkansız.
Aslında bu ayrı bir konu olmalıydı, genede ayrı bir paylaşım yapacagım. Forumda da ayrıca bu yazı ve daha fazlasını bulacaksınız.
Benim üzüldüğüm nokta ise bu aletin orjinallari üniversitelerimizde var, devletimiz ital edip kurumlara sunmuş ve hiç bir işe yaramıyor. Bizim gibi bu işlere sevdalı olanlarda bu tür aletlere zaten ulaşması çok zor.
Sonuçta çok kamsamlı bir ekip güzel bir iş çıkardı, ekipte yer alan ve almak için can atanlar, manevi testek verenler ve vermeyenlere teşekürler.
Arılıkta işlerimiz çok yoğun bir şekilde devam ediyor. Geçen sene anaarı kutularımın çok büyük bir bölümünü sonbaharda kaybetmiştim. Bu sene yeni yapmış olduğum kutuların bölmelerini aldıgınızda 13 çıta alabiliyor. Son baharda bölmeler çıkartılıp bu haliyle kışa soktuğumuzda kış kaybıda yaşanmayacak. Anında baharda bu güçteki arıları 5 göz arılandıracak.
Arılığıma gelen İlhami'ler iki oldu::))
İlhami abiyi herkes tanır, fakat ötekini pek tanıyan yoktur. Kendisi Presçi, bizim altlıkların tellerini filan kesti daha öncesi kapak saçlarımızı kesip kenarlarını katladı, en son yaptıgı iş ise mikroskop ayagı alete uymadı başka bir ayak yapmıştı. Eski ayak işlem yapılacak yere yanaşmıyordu.
Geçen seneden beri boş kovanları da var, gel arı vereyim diyordum bu hafta sonuna nasip oldu.
Kendisi Gebze'nin Balçık köyünden.
Arılıgımdaki karniyol arılarımdan birisini İlhami abiye getirdiği kovana aktarıp verdim.
Mustafa Özgül bazı terslikler oldu 20 kovan arısı var ve tümünün analarını degiştirmek istiyordu. Geçen haftada dediki anarı kafese alıyorum iyi al dedim. Bir türlü hazır anaarı temin edemiyorum. Bu gün yarın filan derken bir haftayı yedik, analar kafeste bu hafta sonu kendiside geldi ve anaarıları tamamladık ve gitti.
Bu anaarı işi öyle garip bir işki, efendim iki saat daha fazla çalışayım iş bitsin diyemiyorsunuz anaarı hazır degilse, sadece beklemek zorundasınız.

Bu arada doktoruma dedimki yeni kampanya var katılacakmısın diye hemen atladı ne kampanyası diyor.
Dedimki anaarı alana anaarı üretme dersi beleş::))
Mustafa Özgül'de bu kampanyaya katılmaya hak kazandı. Dediği ise ben larva tranferi yapacaktım ama yumurta alınacak zannediyordum dedi. Biz zamanında çok yumurta transferi yapıp hayallerimi sular boğmuştu::))

Karakovanıda merak etti bir pozda burada alıyoruz.
Bu arada hacı memlekette, amcası bitkisel hayata girmiş.
Oradan bana telefon ediyor diyor ki ogul çıkmış git al. Öğlen yemekte alırım dedim. Yemek saatinde bir gittimki hangi akıllı yaptı soramadım kimse yoktu. Ağaca konan arıların üzerine yogun şurup püskürtmüşler. Zaten arılar midesini doldurup kovanı terk ediyor, püskürtülen şurubu yiyemeyen arılar havada sıcak, şurubun suyuda uçunca hepsi yerlere dökülüp ölmek için kıvranıyordu. Üzerlerine su püskürttüm ama yerlere hepsi serilmişti öylece bırakıp yemek yemege gittim.
Bu arada bir şikayet olmadan arıları taşıdık diye seviniyorduk çoktan şikayet yapılmış bile.
İlçe tarıma gidip görüşme yaptık, zaten ben arıları kaldırmışım, karşıtarafada bunu böylece bildirmişler aman dur deseniz bilae zaten duramam dedim, kestane balı başlıyor filan biraz salladık işte.
Akşam mesayi bitimi arılıga gittim dedilerki bir oğul daha çıktı. Nerde hacının küs oldugu ve sizi şikayet edecegim diye tehtit eden adamın evinin önündeki ağaçta::(((
Yav nasıl edeyim bilemiyorum.::(((
Başka yermi kalmadı çek git dimi.::((
Gittim adam numaradan efendim benim alerjim var hastanelik oldum falan filan diyor. Dedim bu arılar sokmaz merak etme. biraz konuştuk nerelisin falan filan derken dedim yav sende tahta varsa karakovan yapalım madem bu arı buraya gelmiş::))
Yok filan dedi, arkadan çocukları ve karısı karton olurmu dedi dedim olmazmı olur tabi::))
baktım işi bağladık dedim ben o zaman geçici bir kovan getireyim oğulu bir alalım sonra kovan işini hallederiz. hemen eski 4 çıtalık ruşetlerden götürdüm arıda o kadar sakinki tam magazinlikti ama o esnada bunları düşünemiyorsunuz. Arıyı önce büyük kovana aldım sonra çuvala vurdum hepsini ruşete leblebi gibi doldurdum. Adama oğulu verdim gitti, şimdi şikayetini yap::)) Bu arada her taraftan anaarı yarına hazır oldumu efendim ana topladınmı telefonları gelmekte. Bizim zaten iki saatlik bir zamanımız vardı onuda böylece yedik sadece 3 kutuya bakabildim akşam ezanı başladı.

Benim saf 65 nolu saf karniyolum. Bu kovan başka bir bahçede gidip gelmek sorun oluyor. Daha önce bölmeme rağmen alıp başını gidiyor. Yemliğin altına iki dalak takmış, hızını alamayarak bariyerlere çarpmış. Tekrar yeniden bölüp erkek çıtası verdim.
İş yogunlugu çok fena bu sıralar.
Arıları ormana götüreli 1 hafta oldu bu gün yarın derken aradan 8 gün geçip gitti. Bu pazar çok rüzgarda var ormana bir gideyim dedim.

Gider iken taze hacıya ugradım. yaklaşık 30 bölme yapacak, bir kaç güne kadar larva transferimiz olacak, denizli köyünde fazla arısı olan yok, hepsini karniyol F1 yapacagım. Çilekler şahane, doyasıya yedim. Başka yerlerde erik ağacına baktık, arkamızdan her şeyi kuruttu diyenler olmakta.
Bir kaç gündür arı kuşlarının sesini duyuyordum ormanda dahada çok var.
İşin garip tarafı ise komşu arılıktaki arıcı Bilal memlekette babam bu kuşlar için muska yazdırırdı dedi.
Bende baktım konu magazinlik hemen makinayı açıp tekrar sordum hangi duaydı, bizde yazsak filan diye::))
Hocalar bilir ben bilmiyorum dedi.

Gebzede nektar gelmesi bir kaç gün öncesine kadar iyiydi, akasyalar geçmek üzere. Ormanda ise akasyalar yeni açıyor, fakat 3 gündür felaket bir rüzgar var.
Açık olanlarda var daha böyle patlamak üzere olanlarda vardı.
Pamuklegen diye bilinen bitki ormanda her taraf çiçek.
Kışı ormanda geçiren ve bu sene ikici defa açtıgımız kovanlar. Yani 2009 yılında ormana bıraktık ve 2010 yılında ikinci kez açıyoruz. İlk açtıgımızda bu kovanlardan arısıyla her kovandan kapalı yavrulu birer çıtasını almıştık.
Kovan sıkıştırmayı açıp yan tarafa dalaklar asıp boştaki çıtalarda açlışıyordu.
Gene kışı ormanda geçiren kovanlardan birisi, bu sıkışıp kalmış bal kemeri bayagı bir genişlemişti yer olmayınca polen ve ballan bloke oluyor daga sonrasında ise oğula gidecek. Alanını sonuna kadar açıp yeni çıtalar verdim.
Gebzeden giden kovanlar ise burasını begenmemiş olacakki erkekleri kesmişler, bazı kovanlarda erkekler dışalnıyordu. Bu bir yönden iyidir, erkeleri dışlayan ve kesenler bizim ogul işimiz bitti mesajı verir.
Erkeklerin kesilmesinin diger anlamı ise bal gelmiyordur. Bir kaç gündür hava berbat rüzgarlı ve bal getirmek mümkün degil. Bu arılara birer kat daha atıp çok yakında kestane için Şile'de olacagız. İnşallah bu yogunlukta bir terslik çıkmaz.
Bu arada kışın yörük Mehmet ölmüş, zaten hastaydı, bu ormanda yaşayıp, akciger kanserinden ölmeside ayrı bir soru işareti.
Orman dönüşü hacıya uğradım. Pembe domates ve kırmızı sırık domates fileri topladık. Birde kır domatezi varmış, sırık filan istemeyen salça filan için olandan en çokta onlardan aldım. Sivri biber ve acılısı oh be ne gider yazın melemenle, şimdiden ağzım sulandı.
Bu sene boydan boya fide için, her çeşit sebze fidesi var.
Fideleri hacı nineye teslim ettim, dediki bunların ekilecegi yerlerde daha kazılmadı diyor.
Hacı nine biraz utanır hatta iyi utanır desem daha iyi anlaşılır. Diyecektim gül gibi hacıyı Agrı'ya kaçırdın ne yapayım, yanlış anlayacak.
Sonra bizim hacıyı arayıp dedimki gel şu fidelerin yerini kaz ve domatesleri ek.
Larva tarnferlerini serumla yaptıgınızda tutma oranları bayagı artacak.
Dün bizim arkadaşlardan birisi aradı diyorki
serumla 24 taneydi sanırım transfer yapmış hepside tutmuş.






Kulaklarını çınlattık diyor, iyi yapıyorsunuz çınlatın be. Serumdan çanagın dibine bir damla koyuyorsunuz, larvayda serumun üstüne.
Buda ormandaki manzara ve arı kuşu muska'sı muhabbeti::)))

12 yorum:

MUHTEŞEM TURUNÇ dedi ki...

Arkadaş bendeki şansa bak diyecem ama bence sen kendine bak ve sor bu adama senin gibi usta olurmu diye:) sanırım sen birinci sınıfı üç sene okumuşundur:) kader işde ne diyecen:=(

yusuf şimşak dedi ki...

SLM...

Sayın Bakanım.

Düşündüm ,taşındım seni şikayet etmeye karar verdim.Lakin eski hukukumuza da dayanarak söylüyorum ,istersen beni ilçe tarıma kadar yorma ,sen ne yapman gerektiğini biliyorsun:)Ne diyorsun.

ALİ TÜRK dedi ki...

Muhteşem abi birinci sınıfa üç sene gittim ama sonra hiç takılmadan ilkokulu bitirdim::))
Millette ne diplomalar var ama bir işe yaramıyor.
Bizimkide kader, Kaderim böyleymiş ne yapayım::))

Yusuf sana ne olu şimdi durup dururken. Yav biz zaten arı isteyene şimdiye kadar kaç arı verdiğimi hatırlamıyorum, daha doğrusu işçi arıları saymadan veriyorum::)). Bir kovan daha versek ne olurki.Genede işlemleri hızlandırmak istersen ilçe tarıma bir uğra derim::)))

Mustafa Hilmi ÖZKAL dedi ki...

Seni sevmeyen ölsün,meyveli agacı taşlarlar sen agaçsın meyve veriyorsun bizlerde bu meyveleri paylaşıyoruz hani üniversite profları nerde arıcılık alemine sanaldan giripde meyve veren bizlere onlarmı arıcılık camiasında ben onların meyvelerini (ilmini)tatmadım ben ve ben gibiler sizlerin meyvelerini tadarak bu arıcılıgı yapanlarız Allah'ın selamı üzerinize olsun işiniz denk gelsin

Hayati İnal(***) dedi ki...

Ali Bey,Kolay gelsin.İnan yazdığın yazı bir yazar kadar güzel.Hayat üniversitesinde harika yetişmişsin.Gönülden tebrik eder,başarıların daim olmasını dilerim.

TUYSAL dedi ki...

Merhaba Ali Bey,
Yapmış olduğunuz makine size ve arıcılık camiasına hayırlı olsun. İzlediğim kadarıyla bugünlere kolay gelinmedi. Bir şeyi başarmak kolay olmuyor. Başta sizi ve emeği geçen, katkısı bulunan herkesi kutlarım. Selamlar.

ERZİNCANLI ARICI VECDİ dedi ki...

Ali bey,hayırlı olsun.Fiyatı orjinalına yaklaşmış.Duvarları süsleyen diplomanın kıymeti yok.Saglıcakla kalın.

ALİ TÜRK dedi ki...

Mustafa bey sevmediklerimiz ölecekse bu hayatın tadı ve tuzu kalmaz. Hayatta yarış için sevmediklerimizinde uzun ömürlü olması gerekir, bilmem yanlışmı düşünüyorum. Hep tatlı, hep acı hep tuzlu yada hep ekşi bir hayat çekilmez hepsinin karışımı olan bir hayat olmalı. İnsanlar yaptıklarından hesaba çekilecegi gibi, yapılması gerekenleri yapmadıkları içinde hesap vereceklerdir. Profların diploması asıl hesapta başlarına bela olacak.

Hayati bey elimizden geldigince ne biliyorsak paylaştık, geçmişte birhatalarımız oldu. Biz bir şeyden zarar görmüş isek aman sizde bu hataya düşmeyin diye uyarmayııda ihmal etmedik. Zaten eşekten düşüne akıl verenler hemen olay mahaline damlıyor. Önemli olan eşegin üzerindeyken sana akıl verenlere bakmalı.

Tahsin bey dediğiniz gibi, bir şeyleri yapmak o kadar kolay degil. Bu başarmış oldugumuz işi tek başıma başarmadım, kapsamlı bir ekip çalışması var, ekipten kimi çıkarırsanız iş acayip sekteye ugrar, makınanın dişlileri gibiyiz, birisi olmadımı öbür dişliye enerji aktarımı kopuyor.

Vecdi abi aletin bu ilk resmi. Cımbız bölümünde önemli degişikler oldu.Üç çeşit cımbız yapıldı, resimdeki ilk cımbız ve iğneyi bu cımbızla tutmak çok zaman alıyor. Yeni yapılan alette, cımbız ve kancanın oldugu bölüm orjinali gibi mafsallı her yöne 360 derece dönüyor. Çalışmalar sırasında aksaklık çıktıkça onları zaman içersinde girdererek yola devam ediyoruz. Aletin orjinalini ben veya Sadri abi bir görseydik olay dahada iyi olacaktı. Önemli olan işin başarılması şükürler olsun. Sağlıcakla kalın.

Zafer ANLAYIŞLI dedi ki...

Sayın bakanım Selamünaleyküm;

iyikide okumamaşsın be,
eğer okusaydın gereeçek bilim adakmlarının kıymetinin bilinmediği bu memlekette soluğu Amarika veya avrupada alırdın. O zaman seninle tanışma imkanımız olmaz ve bilgi ve deneyimlerinden faydalanamazdık.

evet nihayet suni döllenme aletimiz tamamlanıp görücüye çıktı hayırlı olsun.bu çalışmada nacizane katkıda bulunanlar arısında benimde ismim geçiyor ama ben faydadan ziyade istemeyerekde olsa zararım olduğu en azından geciktirici bir rol oynadığım düşüncesindeyim. hani motorsikletci olduğun için bilirsin motoruna rüzgardan etkilenmemek için ceketini ters giyen binici kaza yapınca yardım etmek isteyen başka bir kişi adamın boynu dönmüş diyerek başını düzelteyim diye çevirip öldürdüğü gibi
bizim işimiz de ona döndü ama şunu bilmeni isterim niyetler halisti ve art niyet yoktu. Eğer Nazmi abimizin böyle sorunları olduğunu bilseydim hiç ona teklif etmezdim. Seğlik olsun...
ama olayın dua bölümünde atif rol aldığmı bilesin.:))))

larva transferinde serum işi yenimi çıktı ya piyasada bir sürü serum van hangisini alacağız. recetelimi satılıyor biraz satılıyorsa receteyi kime yyazdıracağız bilgi verirseniz seviniriz.

sağlıcakla kal islerinde başarılar dilerim.

ALİ TÜRK dedi ki...

Zafer abi okumayı öğrencilik hayatımda bir türlü sevemedim. Nasipten öteside olmuyor.

Suni dölleme cihazında benim yanımda bulunup bana seçenek sunman olayı başlatmama sebep oldu, bir işe başlamak bitirmenin yarısı derler, Nazmi abi çok emekler verdi bitiremedi. Başına bir sürü olay geldi dedikya nasip olmayınca olmuyor. Nazmi abinin başlatmasıda olayın devamını getirdi. Zaten biz ona verdiğimizde anaarı sezonu bitmişti ve yapsada bir işimize yaramayacaktı. Sonuçta bu ülkede çok önemli bir ilki yaptık, binlerce dolar vermedende bazı işler olabiliyor, yeterki bir şeye karar verilsin.

Abi bu serumu bir yahudi kullanıyordu,yada öyle hatırlıyorum fakat filimini bir daha bulamadım, ben denedim, arı sütüne gerek kalmıyor.

Az larva transferi yapacaklar için gerekli bir şey degil. Sen anaarı üreteceğin kovanı anasız ve açık yavrusuz bırak. Larva alacağın çıtayı anasız kovana ver, bir gün sonra larvalar süt içinde kalır, yani süte bile gerek kalmaz.
Fakat benim durumum farklı, bazen günlük 100-150 tarnsferi buldugum oluyor, ve benim anasız kovanda bekletecek larvalı çıtalarımda olamaz, onun için sulandırmayı serumla yapıyorum. Markasınada dikkat etmedim nedir diye, biz bu serumu suni dölleme yaparken dezenfekte için kullanıyoruz.
Kal sağlıcakla.

PINARHİSARLI ARICI dedi ki...

ALİ BEY VE!! SONUNDA BAŞARDIN TEBRİKLER AZMİN ELİNDEN BİR ŞEY KURTULMUYOR AZMETTİN VE KAZANDIN SENİ TEKRAR TEKRAR KUTLARIM, İŞLERİNDE BAŞARILAR DİLERİM
KOLAYGELSİN

Ali Türk dedi ki...

Ali osman abi senin yorum arada kaynamış 4 yıl sonra gördüm. Çok tırmaladık ama çogu kişileri şapa oturttuk.
Bu işleri herkes yapamaz, laboratuvarda olur diyenleride mor ettim.
Şimdi kıvranıp duruyorlar...
En önemlisi ülke arıcısının ufkunu açtık, hocayım diyenler bile yanımızda yaya kaldılar...

Sağlıcakla kal.