10.02.2011

ARICILIK VE ŞUBAT AYI


Bu hafta sonu hava güzel olunca, yogun bir hafta sonu oldu. Tabir yerindeyse kamburum çıkmıştı.
Görüntülerin büyük bölümü 6 şübat 2011 pazar gününe ait.
Resimdeki arı kovan önünde resim çekerken makinaya kondu bende parmagıma aldım. Yeni bir sezona başladık polen akımı var.
Elimede propolist bulaştı, bir tavsiyede bunun için yapayım.
Elinde propolist olan arkadaşlar, poropolisi çıkartmak için, alkol veya kolanyayla silsinler.
Muhteşem abide derki, elinde propolis olan varsa sıvı cif en iyidir.
Elinde propolist olanlara duyuralım.
Ballıbaba çiçekleri polen vermeye başladı, bu hafta sonu kıpkırmızı arılar görmeye başladık.Arılıkta kovan önündeki çiçekler ve bambus arısıda işbaşı yapmış o nektar topluyordu.

Yeni körükçüm Allah razı olsun bu hafta sonu yardıma geldi.
Hani derimya her şeyin hayırlısı diye, Allah körükçününde hayırlısını versin.
Birisini kalfalıga çıkardık, gidiş o gidiş.
Birde beni ne zaman mezun edeceksin diye bu sıralar sorular sorup duruyor.
Gerçi kalfam Muhteşem bey çok yol aldı, kaynak eldiveniyle arı açıyordu, şimdilerde şortla arı açar durumda, bu bile bence yetersiz.
Yıllar öncesi kozmonotluk yapanlar, hala uzayda yolunu kaybetmiş gibiler.
Mezuniyet bir arıcılıkta degil bir çok konuda çocuk oyuncagı olmuş durumda.
Bir sürü mezunlu etiketli, unvanlı kişilerimiz hala yerinde saymıyormu.
Biz sanal aleme 2006 yılı sonu girmiştik, hala oralarda dolanıp duranlar var, dolaşırken inşallah kör düğüm olmazlar::))
2006 yılından biz neredeydik şimdi ben ve yanımdakiler nerede???
Bunları iyi tahlil etmek lazım.....
Maziyi boş verip yeni körükçüye bakalım, adam gibi adam yetiştirmek hele bu devirde çok zor, ne yapayım not düşme gerekiyordu.
Hikmet usta bundan sonra yanımızda bol bol gözükecek kişilerden birisi olacak.
He bu arada Cemil ustanın orada işi biten ruşet malzemelerini, arılıga alıyorum montaj arılıkta olacak. Bu hafta sonu marangoz haneyi bayagı bir rahatlattım, malzemelerimizi atölyeden arılıga aktardık.

Tel altlıklı kovanlarda ilk kışı geçirdik.
Bu altlıklar bir çok gözlem için süper.
Katlı kışlayan yaklaşık 15 çıta arımdan birisinin çekmece görüntüsü.
10-15 günde bu kadar kırıntı çöp, polen birikiyor birde kış sezonunda bu iş oluyor. Bir düşünsenize yıl boyu dökülenleri, her dökülen pislik esktra arıya iş demek oluyormuş.

Bizim arıcılık kültürümüz kim ne derse desin saldım çayıra mevlam kayıra yöntemiyle işlemekte.
Güçlü koloni için bu çayır sistemi işlemiyor onun için bazı şeyleri zamanında yapmalısınız.

Çekmece bölümüne dökülenler, polen bizim elek telinden geçip aşagıya düşebiliyor, fakat daha bu altlıklarda polen tuzagı kullanmadım baharda bu konu daha iyi anlaşılacak.
Bir çok kişi tel altlıklar konusunda görüş soruyor. Bilmediğimiz konuda nasıl görüş verelimki, bu bizim ilk senemizdi. Yazın yazmıştım iki kovan altındaki teli yırttık ve yıllardır yemediğimiz iğneyi yemiştik buna dikkat edilmeli.

Varroa mücadelesi.Oksalik asit damlatma uygulamıştık en son. Hala azda olsa varroa düşmeye devam ediyor fakat iyice azaldı.

Burada inceleme yaparken bir şey dikkatimizi çekti, hatta bunları hacı fark etti. Ben demekki varroalara odaklanmışım. Şeffaf kristaller var dökülenler arasında.

Mum mu diye düşündüm, üzerine basıyorsun cam gibi kırılıyor.
Yav bu ne.
Hemen bir tahlil yaptım::))
Tadına bakınca oksalik asitmiş::((
Arıların üzerinden bir yerlere sızıp, içindeki su uçunca şeker ve asit görüntüsü.

Telden aşağıya düşen polenler.
Hacı abi her sene yakmak için tahta keser durur. Eskiden sunta makinası elinde bileklerim koptu derdi. Ona bir tezgah yaptım, şimdi sunta kesmeyi taşımasına gerek kalmadı. İki eliyle sadece kesecegi tahtayı tutuyor. Bunları yazarken aklıma Telin ormanda odun kesmesi geldi. Zavallı motorlu testereyi çalıştırmadan agaç kesermişti::))
Kovanlarda bu hafat sonu yapılan kontröllerde altı tel altlıklı olan kolonilerde el ortası kadar yavru var. Bir çogu yavru alanını genişletmeye başlamıştı. Çok soguk günlerde arılıga gittiğimde hiç bir kovanda faliyet yokken bu kovan habire bişiler yapıyordu. Dedim bir bakayım bunun derdi neymiş.
Bu kovan tek kat 10 çıtayla kışa güçlü giren kolonilerden birisi.
Bu kovana ne şurup nede kek verildi.
Yukardaki çıta son yavru çıtası içe dogru daha fazlalaşıyor.
Bu durum ise bazı şeyleri ister istemez düşünmeye itiyor, arı güçlü, giriş dar ve ortam sıcaksa, dışardaki soguk arıya vız geliyor ve yavru yapıyor.
Dışardan ikinci yavrulu çıta, bu koloni bu yavruları çıkartsın ikinci yavruya kat gerekecek. Ortalama şu an
3 çıta ful yavru vardır.

Şu an itibari ile bal durumu iyi fakat yavru devam eder arı dışarı gidemez ise bu sürede uzarsa ilk yiyecek takviyesi bu kovana yapılmalı.
Biz bunları paylaşırken hava olsun diye degil, ne yapıyorsak veya ne yapılmalıysa bunuda buradan bu bölge için haber veriyoruz.
Hep söylediğim şeylerden birisi ise bloklara bakın, haber degeri taşıyan ne var, yani siz bir amatör arıcısınız bir bloga girdiniz, bu arıcı ne yapıyor?

Yaz yaz ortada ne görüntü nede ses var...
10 Yayın yapılmış, habire magazin, şuraya gittik, yok geldik ne yapayımki bana bilgide lazım degilmi.
Hep bardagın dolu tarafıyla bu iş olmuyor.
Yaklaşık 80 kovan arının bulundugu arılıkta bu hafta acil yapılması gerekenler dışardan gözlemlerdi.
Mudahale gerektirenlere mudahale yapıldı, şüpelendiğiniz koloniyi mutlaka içini açıp bakmalısınız.
Ben bu hafta sonu 4-5 koloniden şüpelendim, 2 tanesinde sorun çıktı, birisi balı bitimiş birisi yalancıya kaçmıştı.
Yalncıya kaçan hemen yanındaki kovanla birleştirildi, balı bitenede bal verdik.
Biz kış günü arıya üç senedişr kek ve şurup vermiyoruz.
Yaz kış arı besleyenler ise millete akıl verir gibi yapıp, bir şey vermeyenlerdir.
Birde bilimsel takılırlar, bilim yoksunları.

Bu gün 16 Şubat 2011. Dün gelen kızdırma bujilerinin birisini bu gün tasarladığım şekilde hazır ettirdim.
Resimdeki, abi daha önce bana mum eritme kabı yapan abimiz.
Kendisine oksalik buhar aletinin parçalarını birleştirmesi için gittim. Buji ve çaylar soğumsasın diye kapaklar vardır. Kavanoz olamaya gittiğim züccadiyede kapakları görünce içim gitti, dedim ver şunlardan 10 tane::)
Tenesi 20 kuruşa.
İstediğim gibi topladık çok basit bir alet fakat deneme yapılmadığı için aletin bitmiş halini yayınlamıyorum.
Yanlız arkadaşlarımla bitmiş hali paylaşıldı.
12 voltla çalışıyor.
Bu bujilerin,6-7 voltta çalışanıda varmış.

En büyük yardımcılarımdan birisi Saim Gürel'dir.
Kendisine bir şeyler danıştıgımda farklı fikirler üreten birisi.
Dün bana kendisi 3 tane kızdırma bujisi getirmiş, bu bujiler 5-6 saniyede 700 derece ısıya ulaşıyor. Kafamızda şekillenen 3 çeşit kızdırma bujisiyle çalışacak aparat var. Bujileri akım da uzun süre bekletilirse 1000 dereceye ulaşmakta. Bu bujilerden 3 degişik alet yapılacak, birisi bitti, diğer iki seçenekte yolda hangissi daha kullanışlıysa onu kullanırız.
Kızdırma bujileri 5 ila 30 lira arasında, ben bunlara para vermedim. Kısa olanı 5 liraymış, uzun olan boy ise 15 lira dedi Saim. Daha yüksek fiyatlarada var, fakat Saim abinin arkadaşları bu işin toptancıları oldugu için hediye etmişler oda bana hediye etti. Bende inşallah bitsin yapımını ve çalışmasını herkese hediye edeceğim.

video
Arılıkta nektar toplayan bir bambus arısını filimledim. Bazı arkadaşlar cam gibi video çekimi soruyor::))
Makro çekim yapmalısınız ve mesafe aynı degilde yani degişiyorsa makinayı mesafe degiştikçe açıp kapatmak gerekiyor. Tabi sonrasında bu parçaları movi de birleştiriyorsunuz. Bizim usta hala beni bu konuda begenmez ama ne yapalım, doktorun eline düşemeye gör::(((

9 yorum:

TUNCAY HADİSE dedi ki...

Ali Abi,
Baharı yakaladınız polen,yavru derken.Maşallah görüntüler güzel.
Isıtma bujisi işini anlayamadım.Sanırım oksalik buhar aparatı AR-GE faaliyeti.Bitirince nasıl olsa paylaşacaksın.O zaman görürüz.
Saygı ve selamlar.

yusuf şimşak dedi ki...

SLM...

Sayın Bakanım.

Şubatın ortasında ,kat atmak ......

Kulağa çok hoş geliyor.Son zamanlarda duyduğum en güzel kelime.Katlı kovanlarının gidişat ve performanslarını merak ediyorum.İzlemeye devammmmm.

SLM ve Muhabbetle...

EMRAH dedi ki...

Ali abi selamlar dün bizde hava çok güzeldi.Bizim doktorla bir kaç arıya baktık ilk önce bu zamanda polen gelmez dedi baktı poeln gelişini görünce şaşırdı.İkincisi ise tel altlıkları görünce bu nedir ulaa ne adamsın yahu nerden buluyorsun böyle şeyleri diyerek güldü.Çekmecyi çekip döküle pislikleri temizledik.Baktığımız arılarda yavru faliyeti başlamış.En kısa zamanda bende invert şerbet takviyesi yapmam gerekli.Dün güneşti bu gece tepemize kar yağmıştı.Şimdi oksalik buhar aletini bekliyoruz.Yeni çırağın hayırlı olsu.Kalfan duymasın sonra bilmem.)))

MUHTEŞEM TURUNÇ dedi ki...

Ali abi yeni çırağı hiç gözüm tutmadı. Bir kere iş ahlakına aykırı olarak burada kalfayı çiğneyip ustasına yaranmak için gidip çalışmasını hiç beğenmedim:)Ayrıca elinde propolis olan bence cif krem kullansın acayip temziliyor yavsiye ederim:)

ALİ TÜRK dedi ki...

Tuncay bahar yüzünü göstermeye başladı ama her an ne olacagı belli degil. Arıların yavruya yatması ayrı bir tehlike, çünkü yavru başladımı gider çogaldı mdemektir.

Isıtma bujisini ve bu malzemeleri yan yana koydugunda, parçaları birleştiremiyorsan sana ne diyeyimki, birde Kayseri'li olacaksın::))

Yusuf slm.
Bunu hep yasadık, kışa güçlü giren koloni, bahara güçlü çıkıyor. Bizim bahara zaten katlı koloni çıkartmak geleneklerimizde yok. Yabancı ülkelerde bu iş devamlı tekrarlandığı halde başarılmış bir şeyi başaramamak ne kadar başarılı oldugumuzu göstermekte.
Sen kendin gelip katlı kolonileri gördün. Bu katlı koloniler durup duruken olmuyor.


Emrah bizde hala havalar iyi.
Bak ben yandım sen yanma, doktorlardan uzak dur, sonra bana demedi deme::))

Yavru faliyeti başladıgında yeterli stok yoksa tüm arıcılar dikkatli olmalı.
Kalın sağlıcakla.

ALİ TÜRK dedi ki...

Muhteşem abi çıragın ne suçu var, buradaki işi bırakıp başkaları gibi gezmiyorki. Benim bir kalfa vardı, isminini söylemeye gerek yok::))
Derki abi ben yazlıga gittimmi dünyayı unutuyorum.Dünyayı unutanlarla yola gidilirmi::))

Bu arada nasılbecerip benimle aynı saniyede yorum attın hala çözemedim. Salise farkıyla senin yorum önce düşmü::))
İnşallah bu günlerin acısını senden, dünyayı unuttuğun yerde çıkartacağım yazdım bilesin.
Kal sağlıcakla.

ERZİNCANLI ARICI VECDİ dedi ki...

Ali bey,yeni aparatın bir an önce bitir,seri üretime başla,güzel olmuş.Kim bulsan da kalfan Muhteşem abi yi tutmaz.Ustalık belgesi alanlar dan Muhteşem abinin ne eksiği var anlamadım.Saglıcakla kalın.

ALİ TÜRK dedi ki...

Vecdi abi bazı şeyler kafada çok güzel oluyor, yani proje aşamasında.
Bu gün kısmetse asit buharlaştırmayı denemek istiyorum. İnşallah istediğimiz gibi olur, bu aletin bir kaç degişik versiyonu olacak.

Kalfamı korumaya kalkmayın, ben onun kıymetini biliyorum, bu kalfa benim ömrümü yedi ömrümü::))

Ustalık belgesi alanlardan eksigi yok, çok fazlası var, o ustalık belgesi alanlar bizim kalfanın tırnagı bile olamazlar.Ne gariptirki hem bizi begenmezler hemede bizi taklit edip mezun vermelerine hasta oluyorum::)))
Kal sağlıcakla.

ToPRaK_43 dedi ki...

blog hazırlayacağım diye neden bunalıyorumki diyorum bazen, Yine hazır üstüne konacağız heralde :) prototipi görelim üstünde değişiklikler yapmaya belki aklımız erer :) birde şu arıcılığı öğrendim artık desem, birgün olur oda olur , daha çokkkk çalışmam lazım bi onu biliyorum :)
İşlerinizde kolaylıklar...