15.03.2015

ARICILIK VE MART AYININ YARISI...


Bu resim 2013 yılına ait. Mart ayında 10 çıta olan arıları bölmüşüz.
O tarihteki yayın alt linkte...

2014 Yılı martıda bu görüntüleri aratmıyordu, sonbaharda böldüğüm 2 çıta arı, mart ayında 5 çıta olmuşlardı. Arılar Dr.İsmail abinindi, izleyenler hatırlayacaktır.
2015 Yılı mart ayı  ise arıyı kaç çıta bıraktıysak daha çıta ilave edemedik yerinde sayıyorlar...


13 Mart cuma akşamı mesai sonrası 2 çuval şeker alıp Darıcaya gittim.
İlhami abi çoktan kazanla suyu kaynatmıştı, ertesi gün 15 derece sıcaklık var raporu vardı.
Bu fırsatı kaçırır isek yeni bir haftalık soğuk raporu görünmekteydi....
Şurubu yapıp kovalara aldık ve herkes evine....

Geçenlerde kendini bilmezin birisi arıcının arısı aç olumu diyordu. Sonuçta insanlar ne kadar bilirse bilsinler, bir şeylere yetişemezler. Birde sayı çoğaldıkça aç arında olur açık arında olur. Bazı artislerin sabah kalktıkları resimlerine bakmak lazım, ortama makyaj yaparak çıkılınca her şey mükemmel görünüyor...

 Cumartesi sabah erkenden, Darıcadaki arılara gittim.
İlk defa bu yıl burada rahat çıta çekip kontroller yapabildiğim ısı vardı.
Sıcaklık gölgede 15 derece civarı, bu ısı direk güneşe maruz kalan yerlerde 20 derece üstüne çıkar.
Geçmiş yıllara göre bu yıl arılarımız yerinde sayıyor, sebebi ise bu yıl  son bahardan itibaren 3 kez kar yağışı oldu , yağış kalktıktan sonrada havalar bir türlü ısınmadı. Bu güne kadar ılıman havalarda 3 tur şurup verildi.Bu gün ki şuruplama dördüncüsü...
İlginç şeylerlede karşılaştım. Çünki hiç bir zaman istediğimiz sıcaklığı yakalayamadık ve arada kaynayan şeyler vardı. Bunlardan birisini sonbaharda yayınlamıştım, ana arı kek bölümü kapalı 1 aya yakın kafeste durmuş...
Bunun bir başka açıklaması bazı şeylere yetişemiyor olmamızdır. Yoğunluk ana arı üretimi üzerine oluyor, diğer yapılacakları yapıp takibini yapamamışım...
 5 Çıta arı bölüp Darıcaya bırakılmış, 2014 eylül sonu filan olmalı, bir daha çıta çekip ana arı kabul edildimi diye bakmamışız.
Kafes hala yerinde duruyor...
 Bu kadar yeter artık bir çıta çekelim dedik...
 Kovanda sorun yok, yoluna devam ediyor...
 Yavru alanını açmaya başlamış ve uçlara erkek yumurtaları atılmış, bazıları larvaya dönüşmüş...
 Kovanların genelinde sökülmüş veya sökülmeye aday yavrular var, 10 gün sonra kovan nufusları değişecek.
Yavrular doğarken içerideki tarlacılarda çalışamadıkları için yaşamları uzuyor...
Yavrular çıta geneline yayılıyor...

  Stok durumu fena değildi, en dış çıtalarda bal olmasına rağmen genede bu arıya çift şurupluk taktım.
 4 Çıta bölünen bir başka arı, buda aynen yerinde sayıyor...
 Bu çıta sonbaharda acayip doluydu, genelde meme besleyen kovanların çıtaları 3-4 kilo gelir, memebesleyen kovanların bloke olan çıtaları oradan alınıp ihtiyacı olanlara verilir bu çıtada onlardanbirisiydi...  Hala üzerindeki bal duruyor, bunun bir ilerisine boş çıta girdim bu çıtaya yavru altılmadan kovandan almam lazım yoksa sezon boyu çıtayı alamıyorsunuz...
Bazıları böyle şeyleri yayınlamıyormuş karizmaları bozulur diye, karizma da ne ise :)
 Sonbaharda 8 çıta olan koloni hala 8 çıtada.
Yalnız bu koloniyi başka kovana aktardım...
 Stok durumu en iyilerden birisiydi...
 Kovan içi su kesmiş birazda kovan arkaya meyilli olunca birikim artmış.
Bazıları rutubetle çok uğraşıyor, ben rutubetten şikayetçi değilim...
 8 Çıtalık kovanın çıtaları...
 Buda son çıta polenlisi...

 Videosunu yayınladığım ruşet, sonbaharda üzerine not düşmüşüm kovana aktarılmalı diye.4 Çıtayla kışa girmiş yeni yemliğe dalak atmaya başlarken yakaladım balıda yok denecek kadar azdı. Sonpetek yerinde olduğu için yemlik altına polen depolama işlemine başlamıştı...


 Yavru durumu iyi...
 Yavrular söküldüğünde ruşete sığmayacaktı, 3 çıta güzel yavrusu vardı...
 5 Çıta kışa soktuğumuz bir kovanda yemlik altına  erkek bile kapatmış fakat dengesiz hava koşulları arıya gene fren yaptırmış. Bu arının düzenini hiç bozmadım.
Yemlik yerinde kaldı, hemen bir örülü çıta dayadım bir yemlik daha verdim...
 Arı yemliğe peteği örecek,erkekleri basacak ve boş örülmüş çıtaya geçecektir,kapanan erkekleri şuruplukla birlikte başka kovana atarım bu gene yapar...
 Yeni doğmakta olan çok arı vardı, arıcıların bazısı bunlara boncuk yavru diyor, bazısı soluk yavvru diyor, bazısıda yeni sökülmüş diyor...
Yani genç arılar yeni doğmuş....
 Beni şok eden arı.2014 Yılında 30 çıtaya çıkmıştı. Sonbaharda arıyı 5 çıta bölüp darıcaya indirmişiz. Arı küçülmüş iki ballı çıtası sıkıştırma dışına alınmış. Geriye 3 çıta arasına sıkışık bir arı kaldı.

Bazen değilde sürekli sorular sorulur, Arı neden öldü arı niye gelişmiyor, ana arı niye kesildi gibi.
Bu kovan tüm soruları alt üst etti. Arının geçmişini biliyorum,yaptıklarını biliyorum, bölen benim analı olan bölmede buraya taşındı.

Arıcılıkta bir şeylere veya sorulara cevap verebilmek için sorunu görmeniz lazım. Bu kovanda  sorun var ve nedir anlayamadım...

Adamın birisi ölür, hayret dün bir şeyi yoktu diyenler oluyor, yahu daha gençti diyenler oluyor, bazı şeylere izah bulmak zor...
 Ana arının yavru düzeni de süper...
 Gene 5 çıta bölünen bir başka arının daha kafesi yerinde duruyor, bunu almadım dursun :)
Arı sıkışıktı buna yarım petekli çıta verdim bakalım örecek mi...
Yemlik içine örene kadar peteği örsün...

Bazıları yemlik altına dalak atmış ama çok değil.
Havalar bir ısınsın arılar anında her tarafa dalak asarlar.Her taraf çiçek ve arı çıkamıyor.


Bu arada acil ana arı isteyenler var, parasını yatırsam iki kovanım veya bir kovanım anasız gönderirmisiniz diyorlar...

Bize 4 ay öncesinden para yatırıp bekleyenler var, ana arı olsa ilk önce onlara verilecek, bu tür sorular sormayınız.

 Beni 2010-11 li yıllara götürecek kraliçelerden birisi.
Bu kraliçenin erkleri benim için oldukça önemli...
Bu kraliçenin anası 4 yıl yaşamıştı...
Renk,sakinlik verim olarak çok övgü alan bir arıydı...
Bu hafta sonu haşat oldum ama acayip dinlendim....
Pelitlideki komşum evinde çıkan yangın nedeni ile ellerini yaktı. Taburcu olmuş ama elleri sarılı, Gebze de kalıyor, benim tavuklara keçilere, köpeklere  baktığımı görünce sevindi. Bak sana bir şey diyeceğim itiraz istemiyorum dedi,dedim hayırdır, buradaki yumurtaları topla ziyan olmasınlar hepsini götür dedi...


Bir şey de diyemedim, mecbur yumurtaları toplayıp getirdim.
Bu sıra köy yumurtasına talim ediyoruz...
 Keçileri elimle bizzat beslemeye devam ediyorum....
Çobanın keçiler ile arası iyi olmalı :)
Pektaş amca taburcu oldu çok şükür biraz daha sabretmesi lazım.
İki el yanık olunca oldukça zorlanmış, bununla geçmiş olsun demekten başka elimizden gelen bir şey yok.Kendisine acil şifalar diliyorum, bir saniye sonrası ne olacak bilinmez...

6 yorum:

Eyüp ÇAKIR dedi ki...

Selam Abi.
Peteklerdeki yavru durumları baya genişlemiş.Buralarda yavru alanı o kadar genişlemedi.İyice polen gelmeye başlarsa arıların hızına yetişilmez olur.Havalar arı uçmaya elverşli değil şimdilik.Amcaya geçmiş olsun.
Sağlıcakla.

şükrü demir dedi ki...

Ali bey iyi aksamlar. Maşallah yine hafta sonu epey yorulmuşsunuz. Maşallah arıların yavru durumu super görünüyor. Tüm yavrular sokulunce kovan ari ile dolar.Sizin su 30 citalik arinin durumuna benzer şekilde benimde bir ari var.Sürekli yerine sayıyor ve şuan yavru da var ana da iyi ilerleme yok. Ancak ilk ana çıktığında onun anasını değiştirmeyi düşünüyorum. Ari ölümleri devam ediyor.yapilacak birşey yok. Arılarda ilerleme durdu. Geriye gidiyor herşey.Ne yapsak bos. Saglicakla kalın. Kendinize iyi bakin

muhteşem turunç dedi ki...

Ana verilen kovanda kafesin kek kısmı kapalı bir ay unutulurmu:)) Ali abi o çıta ne öyle:)) bende bulsaydın onu millete malamat olmuştum:) ama işte bazen insan demek ki kendi kuyusunu da kazabiliyor. Bu sene hava soğuk ama arı mevsimi biliyor ve gelişmeye başladı. Bu sene oğul senesi olacak havaların ısınmasıyla arı sayısı çok olanlar çuvallayacak gibi. Yumurtalar güzl görünüyor eğer dördünüde sen yediysen gece gördüğün rüyaları düşünemiyorum:)) sağlıcakla kal.

Ahmet Türk dedi ki...

Abi 30 çıtalık arıda ana sorunu var kesinlikle. Başka açıklaması olamaz. Belki ana eskidir değiştirilmes lazım. Sıcaklık sorunu da olabilir. Arının sıcak durması lazım. Değilse yürümez. Silifke de arı var bizim. Onlar bu kadar yürümedi acele ediyon gibi geldi bana. Sonuçta çetin bir kış geçirdik. Hava biraz zor ısınacak gibi duruyor. Güzel bereketli bir yaz bizim bekliyor gibi :)

yusuf şimşak dedi ki...

SLM...

Sayın Bakanım.

Şanslısın...

Nerdeyse bir ay oldu çerçeve çekemedim.Senin resimleri görünce içim çekmedi değil...

İnşallah bu hafta sonu bende özlem gidereceğim.Tabii durum ne olur bilinmez.

Arının beklediğin gelişimi yapamamış olması beni fazla korkutmuyor.İlkbahar geç gelebilir fakat kısa sürerde yaz sıcakları anında bastırırsa o zaman tuttuk işte::))

Kısmet tabii , yabacak birşey yok.Efraim Abi gibi değiliz ki , kızları Antalya ya götürelim::))

Arıcıların atanı fazla ama , at at ta nereye kadar::))

Senin bu körükçü işini çözmen lazım.Sen yetişemediğin işleri hafta içinde arkandan toparlaması şart.Bir ay kapalı kalması demek bu tür gözden kaçmalar oluyor demektir.Belki çoğunun farkında bile olamıyorsun.

Benim tanıdığım iki körükçü adayı var ama şartları ağır.Para istemiyorlar .Tek şartları var , her hafta sonu bir keçi yeriz diyorlar::))

SLM ve Muhabbetle...

Ali Türk dedi ki...

Eyüp sanki biz bir ay geriden geliyoruz gibi bir görüntü var. Geçtiğimiz yıllarda burada yavruyu bırak kışa 5 çıta giren arı 10 çıta olurdu bu zamanda.
İnşallah bir hafta sonra sıcaklıklar normale dönüyor...
Amcanın durum bundan sonra düzelir inşallah.

Şükrü bey acayip yoruldum ama bir taraftan kafam iyi dinlendi...
Hava ısındığında hem arı yayılacak, hemde çıkan yavrular olacak çok kısa sürede kovanların nüfusunda katlama bekliyorum.30 Çıtalık arının yavru durumu güzel ben buna şans vereceğim.


Muhteşem abim niye unutulmasın beya sonbaharda videosunu yayınladıydım, o zaman demekki uyanamadın :)
Çıtanın nesi var, sende bulsam yayınlardım bende buldum gene yayınladım, bu resimi hiç kimse çalmaz :)
Abi bu yıl oğulda olur balda olur zannediyorum oğula gitmeyen arılar balı kırar.
Dört yumurtayıdamı yemeyeceğim ne rüyası beya...

Ahmet bey ana arı sorunu olduğunu nerden anladınız. Sorunlu ana öyle mermer gibi yavrumu yapar.Arı zaten 3 çıtaya sıkışmış ve diğerleri ile aynı ortamda, bu arıda başka şeyler oldu çözemedim. Yaşlı ana erkek atar, dağınık yumurta atar, arı sarabildiği yere zaten yavru basmış, bence geçici bir düşme var, toparlayacaktır. Bir çıta kapalı verip sonrasını gözlemleyeceğim.


Yusuf bey SLM...
Bende aylardır bu kadar arı açıp gözlem yaptım.Sonunda iyi rahatladım.
Yaz sıcakları bastırsa ne olurki malzemem hazır bırak onu ben düşüneyim, bir aydır yatar daire arıyorum,bir yerde nihayet buldum çıta biçilecek daha:))
Benim körükçü sorunum yok, siz kendinize bakın derim.Aksaklık olmadımı olmaz, bırak dağınık kalsın zamanla topluyoruz :))
Aklı keçide olan körükçü arılıkta çalışırmı, niyet baştan bozuk, çalışmaya değil keçiye gelmiş...
Bu işten hayır çıkarmı beya...

Sağlıcakla kalın...