1.06.2015

KRALİÇE ARI VE DAMIZLIK ÜRETİMİ, Insemination of honey bee queens...

Sadri abi narkozdan ve tohumlamadan çıkan ana arıya hayat öpücüğü veriyor.Nefesiyle ısıtırken...

Bu yıl birinci uygulamada elimizde olmayan sorunlar oldu, birinci uygulama gümledi.

Hemen ikinci postayı devreye aldım bu ana arıların yerleri hazır sahipleri ise sabırsızlıkla bekliyorlar.

Hızlanmaya başladık, Sadri abi kızlardan birisini 4 dakikada halletti, benim rekor ise 2,5 dakika.

Sadri abinin döllediği videoyu hiç kesmeden dün yüklemeye hazır hakle getirdim, toplamda 5 dakika sürüyor ama ilk bir dakikası bayılmasını beklemekle geçti. Ana arıyı baştan narkoz ile iyi şoklamaz iseniz alet üzerinde bayılması uzun sürüyor, yani bir türlü bayıltamıyorsunuz.

Bu turda 13 ana arıyı uygulamaya aldık, periyodik olarak bu iş devam edecek hedefimiz damızlıkları kışlatıp arısıyla isteyenlere vermek.

Tohumlanmış arı, kışı çıkartıyorsa hiçbir sorunu yok demektir.

Biz imkansızlıklar içinde buralara geldik, kişilerin ufuklarını açtık.

Suni tohumlamayı aklına getirip hayal bile edemeyenler bende bu işi yapabilirim demeye başladı.

Daha önce bu işi yapacağım dediğinizde hiç bir alet ve edevatta bulamazdınız. Benim bu işlere merakım ve Sadri abinin yetenekleri sayesinde ülkemizde ana arı yapay dölleme cihazı üretilmeye başlanıldı. Başka ülkelerdeki aletlerden fazlası var eksiği yok...


Damızlık ana arı üretiminde ana arının soyu belli olmalı. Üretimde kullanılan erkek arılarda belli olmalı.
Bu uygulamada 2011 yılında döllemiş olduğumuz ana arının kızlarının erkeklerini kullandık.
Bahsettiğim ana arıyı kullananlar bilir, diğerlerine göre daha çalışkandı, çıtadan arıyı düşüremezsiniz, dökülen arı yere düşerken bile sanki kanat çırpmadan düşerdi, diğer arılar çalışmaz iken bu arı işe başlardı gibi bazı artı özellikleri vardı.

Şimdiye kadar sperm toplarken geçen süreyi hiç merak etmemiştim.

Spermi topladım Sadri abiye dedim abi ne kadar süre oldu işe başlarken saate bakmadık resimde çekmedi. Sadri abi en fazla yarım saat olmuştur dedi. Bana inandırıcı gelmedi. En son turda yanlız sperm topladım ve videoya aldım 17 dakikada 4 doz almışım işe başlarken makinaya boş 8 GB kart taktım, makina en son uyarı verdi baktım dolmuş ve geçen süre 17 dakika idi, birde erkekleri de kendim alıyorum, değişik bir yöntem buldum kafesten almaya çalışmıyorsunuz acayip serileştik.

Benim zaman konusunda inanamadığım nokta çok dikkat isteyen iş olduğu için yarım saat sanki bir saatten fazla gibi geliyor ve kafayı yoruyor. Sperm almak için temas ettiğinizde aldığınız nefese bile dikkat etmelisiniz zaten konuşursanız, gülerseniz iğneyi tıkarsınız.

Bir çok kişi sattığımız anaların hepsinin suni tohumlamalı olduğunu sanıyor. Suni tohumlama yapılan ana arılar damızlıktır ve damızlık ana arı üretimi yapacaklar içindir.
Bazen ilgin teklifler gelir benim 10 tane kovanım var 10 tane safkan istiyorum gibi. Böyle diyen birisi arıcılıktan ne kadar anlıyor varın siz düşünün...
Bizlerce ana arı üretim kutusu olanların bile bir kaç tane safı veya safkanı yada bir kaç tane damızlığı vardır. Genelde damızlıklar ya saf olacak yada hibrit.
Bala çalışan arılar safkan olmaz, damızlık arı bala çalıştırılmaz, bunlar çok kıymetli arılardır.
İkinci uygulamada her şey istediğimiz gibi oldu çok şükür.
Sabah erkenden damızlık erkek arıları kafesledik. Hava ısınana kadar larva transfer işleri vardı onları yaptım.
Öğleden sonra uygulamaya geçildi.
Üç tur sperm aldım aslında elimde fazladan şırınga var düşünemedim, iğne doldumu hemen öbür şırıngayı takmak lazım.
Bizim çalışma şeklimiz bir iğne dolduğunda uygulamaya geçiyoruz, sperm bitiyor yeniden bir iğne doldurup yeni bir uygulamaya geçiyoruz, son turda sperm arttı onuda şartlarına uygun olarak depoladım bir sonraki turda kullanırım.
Çalışmaya başladık dedim Sadri abiye geç bakalım Türkiye'nin Schleyi...
Suni tohumlama oldukça karmaşık işlerin birleştirmesiyle oluyor.
Ben basit herkes yapabilir diyorum ama bu herkesin işi değil. Bu işin yapılması kurs görmekle sertifika almakla olmuyor. Çok antrenman gerekiyor. Ülkemizde bir sürü kurs görüp sertifika almış kişi var niye yapamıyorlar.
Sadri abide bayağı bir hızlanmış...
Ana arı üretiminin bir parçası olan damızlık üretiminde yapay döllernmiş ana arı bölmesine verildiğinde, bölmelerin çok iyi yönetilmesi gerekiyor. Bölmenin keki eksik olmayacak şuruplanacak, petek örmek isteyenlere iş verilecek ve bu süreçte ana arıya işçiler sataşmayacak. Bu süreci iyi yönetemediğiniz de dört dörtlük tohumlanmış sorunsuz ana arıyı bile yumurta atmadan kaybediyorsunuz.
Damızlık olacak ana arı doğduktan sonra kafeslenir ve tohumlamaya alınana kadar kafestedir. Tohumlandığında kanadı kesilir kafesine az bir kek konularak bölmesine verilir.
Aynı durum erkek arılar içinde geçerlidir, karışık arıların bulunduğu arılıkta erkeklerde altı ana arı ızgarası olan kovanlarda bakılır.Bunun nedeni damızlık erkekler kafalarına göre kovandan çıkamaz ve damızlık erkeklerin kovanlarına başka yerden bilinmedik erkek arılar giremez...

Tohumlanmış ana arının kanadının kesilmesi, uçarak çiftleşmemesi içindir. Kanadı kesilmiş genelde 4 ile 8 gün sonra yumurtaya başlaması gerekir.


Bir uygulama günü sonu, nikahlar kıyıldı ve sonuçlar genelde bir hafta içinde belli olur. Baştan sona sorunsuz bir uygulama oldu.
Benim için en zoru burasının toparlanması. Her şey kutusuna ve çantasına sırasıyla temizlenip konulacak.
Sabit yerimin olmaması, sürekli işportacı gibi tezgahı aç topla yapıyoruz.



Sadri abinin kıydığı nikah, yaklaşık 4 dakika sürdü...
Benim kıydığım nikahlar 2 dakikanın altında gerçekleşiyor...

4 yorum:

muhteşem turunç dedi ki...

Abi güzel anlatmışın da olmamış onlar :)) ben cuma akşamının üstüne birde cumartesi yazlıkta çalışınca pazar günü arabanın içinde uyuya kaldım. Yoksa kesin gelir eksik taraflarınızı söylerdim:)) Ama bir şey diyeyim iyiki varız bea, yoksa bu ülkede ana arı suni tohumlama işini kim yapar ve böyle anlatırdı:)) sağlıcakla kal.

ARICI ALİ TÜRK VE ARICILIK BİLGİLERİ dedi ki...

Muhteşem abi millet konuştu biz çalıştık.
Konuşanlar zaman içinde silinip gittiler çalışanlar ise hala yoladevam ediyor gelinen nokta ortada...

Sen yeterki eksik gidereceğim de...
Eleman soruyor, doktor keçiyi ne zaman soyacak diye...

Evet abi iyiki varız, yoksa hala 30 yıl önceki gibi devam edilip gidilecekti...

Bu ülkede ana arı suni tohumlama yapanda var anlatanda var ama ne yapanlar vede anlatanlar, kimsenin öğrenmesini istemedikleri için bir türlü kimseye öğretemediler.


Sende sağlıcakla kal...

yusuf şimşak dedi ki...

SLM...

Sayın Bakanım.

İsporta tezgahı tabiri tam oturdu.Gezginci tohumlamacı da olabilirdi hani::))

10 tane damızlık isteyen müşteriye hayır mı denir...

Olur ağam , olur paşam diyeceksin ...ve ekleyeceksin....::))

Kaşınıyorsa... kaşıyacaksın::))

SLM ve Muhabbetle...

ARICI ALİ TÜRK VE ARICILIK BİLGİLERİ dedi ki...

Slm Yusuf bey kardeşim...

Abi olmaz denilen şey her yerde oluyorsa, bu işin işporta sı niye olmasın :)
Gezgincilikte var sonuçta :))
10 Damızlık isteyen ne dediğini bir bilse, adam uçuyor. 10 damızlık 5 bin lira eder haberi yok...
Nasıl kaşıyacak sın ki, fiyatı duydumu adam kalpten gider al başına belayı...
Artık damızlık kavramını çok kişi anlamaya başladı.

Sağlıcakla kal.