4.09.2008

AT ORMANA,ÇEK GİT

Burası sığırlık.Hemen yolun kenarına indilirmiş 40 kovan.Bu kovanların kime ait
olduğunu bulduk.Şu an 1000 kovanın üstünde arı var,bunların 250 tanesinin kime ait olduğu belli.Ormana atan gitmiş arıları,çalıntımı hastalıklımı,hangi bölgeye ait.Bunlar hep soru işareti.Bu kovanlar Gebze tübitakta çalışan Ziya diye birine aitmiş.Geleneksel kayıt sistmiyle çalışan biri.Kovan kapaklarının üstünde çift taş olanlar vardı,ne işe yarıyor bilmiyorum.Kapaklarda notlar vardı.
Bu kovan girişi hoşuma gitti.Açık renk olan yer,farklı renklere boyanırsa arıların kovanlarını bulmaları daha kolay olur sanırım.Bu arılardan ayrılıp yol üzerinde bulunan bizim Gebze Bal birligi üyemiz Bedri Akdoğan'ın arılarına göz attım.
Bu mevsimde hala iki katlı bir arılı kovan vardı.Gerçekte içinde o kovanı dolduracak arı varmı bilmiyorum.
Yakından bu kovana baktığımda yazın bu giriş bu kovna yetermi sorusu takıldı kafama.Bu kovanın daha yakın çekimi daha sonra gelecek.Ve 30 çıtaya bu giriş yetermi.
Yasğmurda yere düşüp ıslanan bir maske ağaca astım ,şimdiye kadar kurumuştur.
Sepetli bir kovan,son zamanlarda çok görmeye başladık.Normal ekmek hamuruyla dışısıvanmış.Hamur kuruyunca beton gibi olmuş.Arı taşınırken eski kovanları olanlar ya macun,yada çamur,bunlarda olmazsa hamur bulundurur yanında.Arı çıkarsa hamuru sıvarsınız işlem tamamdır.Numaralarda kovanların tnınmasına yardımcı olur sanırım.Bu büyüklükte bir rakam yazarsanız kesinlikle arılar evlerine gelir,kör degil ya.
Arılar yabani bir elma ağacının altındalar.Elmalar dökülmeye başlamış. Burada bir tehlike var.Ormanda bir sürü yabani domuz ve yörüklerin sığırları mevcut.Bu dökülen yabani meyveleri yemeye geldiklerinde kovanları devirmeleri kaçınılmaz.
Az önce üzerinde iki kat olan kovanların aynısı.Girişe bakarsanız bu kovan sıcakta ne yapar daha iyi anlarsınız.Kapak ve katları tutturmakta çelik tel aparat var.Bu sistemde kovanları sabitlemek için çivi ve başka sabitleme yöntenlerine gerek yok.
Bir kaç kovanın arkasında havalandırma deligi mevcut.Belkide ön taraf yetmeyince bu yöntem keşfedilmiş.Ama hala bence bu havalandırmalar az.Bedri Akdoğan'ın arılığındanda ayrılıyorum.
200 kovan civarında bir arılık,kimlere ait belli degil.Gebze'dende degiller.Biz Gebze'deniz::((Arılarımız yerde,bu arılar yerden kaldırılmış.Bu arılıkta en az 3 degişik kovan vardı.Yani an az üç kişinin olma ihtimali yüksek.Bu resme baktıgınızda resim bitsede sağ tarafa doğru başka arılar var.
Arılar genelde hepsi katlıydı,katları 15 lik ufak ballık yani.Resimdeki kovanda iki kat var.
Bu aynı arılıkta yukarda bahsettiğim görünmeyen bölümdeki arlar.
Dizilişi süper yapmışlar.Her kovana iki tugla getirmişler. Ama dışarda iş olmayınca arılar yatıyordu.Bu arıların içinde baştan sona gidip geldim,hiç sataşan olmadı.Çalışırken olsa mutlaka aşı yapan biri çıkar bu kadar kovandan.
Kapaklar genelde telle baglıydı,bir kapagı kaldırdım arılar güçlü.Güçlü olmasalar bu havalandırmayı öyle kapatmaya çalışamazlar.
Yerini bildigim bir kaç arılık daha vardı,onlşara gidemedim.O arılarda kimin belli degiller.Bu arıları ilçe tarımdan görevlileri götürerek tespit ettirdik.Şimdi kendi çektiklerimi düşündükçe,yan biz keriz veya enayimiyiz diyorum kendime.Her gittiğimiz yere evrak yaptırmak için en az bir gün gidiyor birde masraf ediyoruz.Bazılarına göre hiç sorun yok,gözüne kestirdiğin yere at git,bir gecede hırsız gibi gel kaldır çek git.
NOT:Yeni bir maden bulduk,Şeker gibi::))
Ali Şekerli abimiz tecrübelerini artık günlügüde paylaşacak.Bana göre çok tecrübeli arıcı abilerimizden,sanki çaktırmıyor ama yazılarından anladığım kadarıyla,sanki yabancı dilde biliyor.Kek işinide çözmüş,hepimiz için faydalı olacagına inanıyorum.

NOT:
“Arıcılık bilgi merkezi ve arıcılık bilgi paylaşım forumu” açılmıştır. Ülkemiz arıcılığına inşallah olumlu katkılar yaparız. 01/01/2010

http://www.aribakani.com/

2 yorum:

ALİ ŞEKERLİ dedi ki...

Yapma be bakanım beni utandırıyorsun.Yabancı dil bilmiyorum benim oğlan ingliz dili ve edebiyatı okudu.Ona tercüme ettiriyorum.Ama bir yerlerde hata yaptık galiba beni gördümü kaçıyor artık.

ARICI ALİ TÜRK VE ARICILIK BİLGİLERİ dedi ki...

Ali abi kötü olmuş be.Yabancı dil bilen arıcılara acayip iş düşüyor.Yenilikleri hemen çevirip kullanıma sunacak.

Buda emek istiyor.Okumuş kişilerde beleşe bu işleri yapmıyor,biz kendi kendimize ne yaparsak kar.

Yada yabancı ülkelerde bizim kafada arıcılar bulmalı,gurbetçi Mehmet Yüksel gibi.

Başka çözüm göremiyorum.