20.08.2009

BELKİDE ARICILIKTA EN YOGUN YILIM 2009 OLDU



18 Agustos 2009 salı. İstanbuldan tereyağlı müşteri var. İşyerime mesayi bitimi geldiler çay bile ikram edemedik ama hacı arılıktaki ofisimizde herkesi çayladı.
Misafirimiz Trabzon'lu ve İstanbulda sabit arıcılık yapan Yusuf Şimşak. Yanındada bizim Asım Kadıoğlu abimiz. Yusuf kardeşimizin siparişlerini daha önceden kafeslemiştim ama araya bir kaç anaarı isteyen girince paketin sayısı bozuluyor. Sayıyı tamamlamak için arılıktaki iki kovanın anaarısını birlikte kafesledik.


Bir çok kovan açıp inceleme yaptık, Yusuf körükçülüğüme aday ama benin daha kariyerli iki körükçüm zaten var. Doktor ve hacı bazen kendi arasında birincilik yarışları yapsalarda üçüncü körükçüye gerek duymuyorum. Şu an bu arılıkta bir kovan hariç hepsi karniyol. 1 saf 4 Alman F1 ve benimim üretimim olan f1 ve f2 lerden oluşuyor. Diğer 3 Saf karniyol damızlıklarım başka yerlerde tutuluyor.Vakit akşam üzeri olmasına rağmen, hiç kimse maske kullanmadı, belkide 10 kovan açmışız. Kimseye saldırıda olmadı.
Arıcılık birazda imkanlarla alakalıdır, biraz kelimesi yerine iyi imkanlarla daha iyi olur demek lazım. Mustafa Kabaoğlu abimizin bazı tespitleri olmuştur, derki ; Arıcılık fakir adam işi degil, arıcılık tembel adam işi degil, arıcılık yaşlı adam işi degil. Birde sormak lazım kılibik adam yapabilirmi, yoksa kazak yada bogazlı kazakmı olmalı::)))
Bu saydıklarımız arıcılıgı olumsuz yönde etkiler.
Yusuf Şimşak imkanları yerinde olan bir arıcı. Ayrıcada öğrenmeye açık biri. Kendisini bir kaç yıl içinde geliştirip süper bir arıcı yapacaktır. Bunuda hep birlikte görecegiz inşallah.
Vermiş oldugum anaarılar temmuz ayında üretilmişti ve Trakya dönüşü yavru kapatanları tespit edip topladık.
Ben profesyonel anaarıcılar gibi memeyi şu tarihte kutuya verdim, şu tarhte çıkacak şu tarihte yavru atacak, şu tarihtede kafeste olacak gibi planlar yapmıyorum. Genelde memelerin kutulara verilmesinde gecikmeler yaşıyorum. Buda bana belkide bir tur kaybettiriyor ama her şey istedigim gibi oluyor.
Bu arada bir çok anaarı isteyenide geri çeviriyorum. Mevsim itibari ile erkekler iyice azaldılar. Meil atanlara baharı beklemelerini tavsiye ediyorum. İllede ben şimdi anaarı istiyorum diyenlerede 15-20 gün verip taleplerini yerine getirmekteyim. Fakat seneye büyük bir kapasiteyle üretim planlamaktayım. Her şeyin hayırlısı olur inşallah.
Örülmüş peteklerimide ağ kurdu oluşmaya başlamıştı. Kükürt dumanı verdikten sonra peşinden formik asitle mücadeleye devam edildi. Ağkurtları faliyete geçmişse ilk yapacagınız iş kükürtle ağ kurtlarını öldürmek. Sonrasında asetik asid veya formik asidle korumaya almak. Bu iki asit peteklerdeki ağkurdu yumurtalarının gelişmesine engel oluyor, kurt işe başlamışsa fayda sağlamıyor kükürt tütsüsüyle yaşayanları öldürmek gerekli. Ben formik asit vermeden önce her ihtimale karşı yeniden kükürt tütsüsü yapıp peşinde aşagıdaki şekilde asit uygulaması yaptık.
Formik asidler porsiyon porsiyon örülmüş peteklere servis yapılacak. Biraz daha fazla buharlaşsın diye içlerine fitil görevi yapsın diye karton koydum.
Peşinden katların en üstüne bu şekilde formik asit bırakıldı. Bu konuyu anlamayanlar Muhsin hocanın kitabından daha detaylı bakabilirler.
Arılıkta çalışmalarımız içinde bu sıralarda en önemlisi erkek arı üretmek. Erkek arı yumurtası atılsada işçiler bunu yok etmekte. Genelde Çıtalara yumurta atıldıktan sonra yeni anaarı çıkmış kovanlara bu çıtaları vermekteyim. Bir baktım bayagı bir erkek kapanmış, hemen hacıya dedim bu kovanı ödüllendir. Üstüne kek şuruplugunada invert dolduruldu. Hacı daha önceleri erkeklere kızıp tosunlara bak diye hakaret ederdi, şimdi erkek azalınca oda bunların ne kadar lazım oldugunu anlamış bulunuyor.


Bir bölümünü saydım çift yüzünde nereden baksan 400 erkek var. Çıtada daha kapanmayan erkek larvalarıda mevcuttu. Bir başka kovandada sakat bir anaarı buldum. Attıgı tüm yumurtalar erkek kapanmış::))


Onuda ödüllendirip kapalı yavru takviyesi yaptım, ben işçi tarafını hemde kapalı tarafından hallederim sende erkek işlerine bak dimi yani. Şurup ve kek verildi ayrıca ne kadar bozuk gözlü petek varsa kovana yavaş yavaş aktarılacak. Anaarı sorunlu petek gözünün dibine yumurta bırakamıyor duvara bırakıyor ve hepsişde erkek oluyor. Buda anaarı üretiminde başka bir detay olarak tercübelerimize girmiş bulunuyor.18 /08/09 tarihi akşamı yüklenip Gebze ye 19/08/09 tarihi saat 2,30 da gelen arıların ormana varması ve indirilmesi sabah saat dördü buldu. Murat Çakır ve Mustafa hocanın arılar pürene indi. Yanlarında Osman Ünalın arılarıda vardı. Murat ve Mustafa hocanın oğlu Mehmet gece İstanbula döndüler. Mustafa hoca bana sen sabah kamyonla gidersin dedi. Zaten gece yattım kalkacam diye bir türlü uyuyamadım birde saat 02 de kalktık. Ben arılar indirildikten sonra kamyona uzandım. Bir kalktımki saat sabah 7,45 ve işe gidecem belediyeye geldiğimde 8,35 di.
Arılıktan ayrılmadan biraz resim aldım. Bir bal, kasa veya kovan taşıma arabası.




Ben sabah kalktıgımda Mustafa hoca kovanların üzerindeki elek tellerini alıp çuval kapatıyordu.Virajdan aşagıya daha bir sürü arı var. Zaten hafta içi baktıgımız yere arı indirilmiş, başka seçenekleri degerlendirdik.


Toplam 5 kişinin arısı var bu arılıkta, yaklaşık 1-2 ay misafir olup gidecekler. İnşallah kimsenin emekleri ve beklentileri boşa çıkmaz.





Şimdide Muhteşem abi devreye girdi, herkes pürene gidiyormuş benim neyim eksik. Yav her şeye maydonoz olmak zorundamısın dedim içimden yüzüne karşı::))


Ben içimden yüzüne böyle dedimya oda mevzuyu tersten anladı, abi banada yer bakalım dedi, kıramadık hacıyıda alıp doğru solugu ormanda aldık. Hem kovanlar için amitraz içerikli ilaç almıştım onu verdik körükle, fırsattan istifade ederek.


Birde ilacı aldıgım kişiyle konuştum bu sene son artık üretilmiyecekmiş dedim sen öyle zannet dedi. Geçmiş tarihli üretime devam ediliyor anlayacagınız. Hangi ilaç olursa olsun ikinci yada dozların süreleri geçmeden yapılmalı. Adam bir ilaç yapıyor hepsini yok ettiya içi rahat varova üretmeye devam ediyorlar. Birde siz ne kadar mücadele ederseniz edin, başkaları mücadele etmediğinden bana göre erkek arılar tarafından varova nakli yapılıyor. Erkek arılar istedikleri kovanlara girip çıkıyorlar, istediği kovana girip çıkıyorsa istediği arılıgada girip çıkar demekki::)))


Ormanda şu ana kadar olumsuzluk yok. Nerden geliyor bilmiyorum bal geliyor.


Muhteşem abi püren bakmaya gitti, hava ne kadar süpermiş diyordu ormanda.


Bu çıta bir önceki haberde yayınlanmıştı sanırım. Bo kovanın yavru aralarına iki kabarmış çıta atmıştım yavru için zorladım yani. Zorlamama ragmen, önceki resimle kıyaslarsanız balda artma var.


Sadece bu kpovandamı bal var diye başka katlı kovana baktım, üç çıtasına böyle bal serpilmiş.


Bu çıtada acayip polen blokesi olmuş. Trakyadan gelen kovanlardan birinden çektim, demekki ormanda polende gelmeye devam ediyor.


Pürenler bu sene yeşil ama bir türlü açmıyorlar. Güçlü açmaları için bir yagmura ihtiyaç var. İnşallah hava güzel bir yağmur yaparda bizde yıllar sonra püren balı alırız. Kovanlarım yaklaşık şu an itibariş ile 10 çıta civarı. Hazır kabarmış peteklerimizde var, inşallah püren bir süprüz yaparsa çok güzel olacak. Yıllar sonra ilk defa Trakyadan bu kadar güçlü arıyla döndük. Mustafa abi sagım yaptı, petekleri dışarı bıraktık diyor arı yokki gelip yalasın. Demekki tarlacıları arı kuşlları yok etti. Trakyadan da biraz erken geldim diyordum ama gelmemizde iyi olmuş.


Karşınızda ne yaptıgını bu sıralar bilmeyen bir arıcı var. Pürene gelecekmi gelmeyecekmi bilemiyoruz, karar kendisinin ormanıda gördü.Bu arada benim asetik asidde geldi, yanında gelecek senenin mavi renk ojesiyle birlikte.

4 yorum:

MUHTEŞEM TURUNÇ dedi ki...

yav ne yaptığını bilmeyenmi yav evet haklısın bu seneki sağımda beni bitirdi hele çıta dağıtma işi varya acayip yoruldum:)))

yusuf şimşak dedi ki...

SLM...

Sayın Bakanım.

Şayet arıcılıkta başarılı olacaksam bunu hep birlikte başaracağız.Başarı ve başarısızlıklarımız paylaşarak çıtayı daha üst seviyelere çıkaracağız.Çıtayı yükseltmek adına yapılması gereken neyse ;ki bunlardab bir tanesi anaların ıslahı ,bunları yapacağız.

Yaz mevsiminde boğazlı kazak insanı fazla terletir.

Tonya'nın da tereyağı meşhurdur,inatçılığa da!

ERZİNCANLI ARICI VECDİ dedi ki...

Ali bey karniyollar sayesinde ateşkesi sagladın.Darısı arı ile savaşanların başına.Arıcılık fakir adam işi değil sözü çok doğru.Gönderdiğin ana arıların hepsini kabul ettiler.Sağlıcakla kalın.

ALİ TÜRK dedi ki...

Muhteşem abi ne yaptıgını biliyormusunki? ::))
Sagımda harbiden dediğin gibi sadece çıta dağıtırken çalıştın, şu kovandan iki, şu kovandan 3 çıta daha sonra alacaksın dememi yazman seni acayip yormuş. Bu kadar çok çalışırsan olacagı buydu::)))

Yusuf kardeşim başarı durup duruken gelmiyor. Şimdi bazıları dalga geçe dursun bakalım asıl filim seneye baharda kopacaktır . İlk defa bir çok arıcı çok erken bahar balı alacak, bu sene bahar balı gevelemeleri temmuz sonuna kadar sürdü, benim gibi yaz ortasındaki balların içinde bahar balı var diye övünenleri gördük.

Çıtayı daha yukarı kaldırmak için çıtası yukarı olanlar örnek alınmalı. Bakın bizdeki kadar bol çiçegi ve baharı olmayanların bal oranlarına birde bize bakın. Çıtayı yükseltebilmek için adamlar arıları ıslah etmişler, kullanma hibritleri üretmişler hemen her ırkın kullanma hibriti var, bunlar bizde varmı yok. Çıtayı yükseltebilmek için çareler aradıgımızda bir sürü kendini bilemeyenler nedense her şeyi çok biliyor.
Yusuf senin şu an sişstemin kurulu, kartniyol arıya 20 çıta kuluçkalık verilmeli. Sonrasında 30 ile 40 çıta arasında koloninin gücüne göre çıta sayısı düşürülüp çalışılacak, yani 30-40 çıta arasında gidilip gelinebilir. Bu malzeme sende hazır yani.
Ben bu sene bu sisteme geçemedim, haberin içindede belirtim arıcılık imkanlarla alakalı birazda. Baharda benim imkanlarım karniyolun çalışma sistemine yetmedi. Şu an sıkıntılar Çok şükür geçti, seneye 75 kovanla bala çalışılacak. 75 kovana gereken ilaveler yapılacak. Bu kovanlar 30 çıtayla dolaşacaktır. Bu sene 10 çıtaya ızgara koydum arı karniyolda olsa gelişmiyor bu çok önemli bir detay. Çok kısa sürede kendisini bloke ediyor. Sonuçta başkaları nasıl kullanıyorsa o şekil kullanmalıyız bu arıyı. Kışa güçlü girip güçlü çıkacak ve devamlı güçlü, 80 binlik kovanlar zaten 3-4 gün bal bulsun katı fuller, araştırmalar bunu göstermekte yeterki bu güçteki arı elimizde olsun. O noktaya gelmek üzereyiz.

Vecdi abi ben çalışmalarımı herkesin önünde yapıyorum. Başkalartının yaptıklşarı kendilerini bağlar. Laflan bu işler olmuyor, lafa geldimi yılların anacısıyım diyenlerin sitelerini baştan sona tara bir tane anaarı ne üretim haberi vardır nede anaarı üretiyordur. Şu ana kadar arılıklarında anaarı üretim kutularıda görülmewmiştir. Kutuları göstermekte yetmez bu iş acayip zaman isteyen bir ugraş.Onlardada ne hikmetse anaarı hiç bitmez hep satarlar. Ben bir başkasından anarı alıp satmıyoprum, damızlıkları ne güçlüklerle getirmişim her şey ortada. Bu arının çalışmasıda ortada. Bu internette bir şey dikkatimi çekiyor insanların gözünü boyamak çok kolay. Konuştugunuz kişilerin yalan söyledigini anlamanız için onunla birlik oldugunuzda anlıyorsunuz. Birlikteyken konuştuklarını sonra başka telafuz ediyor ve yakalıyorsunuz. Birisi bu günlerde benlen fazla ugraşıyor gerekçelerimi ortaya koydugumda zaten kendisini küçülttü dahada küçülmesini istemiyorum. Sabrım taşarsada ben öyle dolaylı filan yazı yazmam bunuda herkes biliyor zaten.
Anaarıları en çabuk Erzincan kabul ettirdi bunun hikmeti nedir anlamış degilim. Senin kovana anaarı verilevcekse ez az 7 gün sonra verilmeli sözün tartışılır ama mantıklı.

Haberin içinde bir yerde dedimki Muhsin hocanın kitabına bakın. Bir arıcı diyorki baktım, bir şeyler söyledi bende baktım, bendeki kitap 2004 baskısı. Arı zarlıları bölümünde petek güvesi ve varoa işlenmiş. Asetik asit ve formik asit baksedilmiş ama petekler için ölçü yok.Kükürt tütsüsü bahsedilmiş kaç günde bir onuda yazmıyor. Varova içinde oksalik asit için sonbaharda verilir demiş, oksalik kışın verilir. Hocada bazı şeyleri anladıgım kadar yeni öğrenip ekliyor, bir başka arkadaş son kitapta oranlar var dedi. Bunuda buradan ileteyim.