26.08.2013

ARI, ARI, ARI, İLKBAHARDAN, SONBAHARA KOŞ, KOŞ....



Arıcı adayı bir minik, Orhun::))
Gebze Nüfus dairesinde memur olan arkadaşımın Akın bey, geçtiğimiz hafta sonu arılıkta oğluyla beni ziyaret etmişti. 
Akın bey ile 2008 Yılından beri koordineli çalışırız.
Bana resimleri gönderecekti ama geçen haftadan beri resimler gelmedi, ben arılıktan ayrılırken bir ballı çıta verdim sadece onu resimlemişim.
 Bazı resimler sadece çektiğim modda yükleniyor. Normalde bu resim çevrilmiş durumda ama bir yerde bir kopukluk var::))

 Sarıca arıları beslemeye devam ediyoruz. Toz bir ilaç ile tavuk ciğerini yoğuruyorum. Daha önceleri yüksek ağaçlara bağlıyordum hepsini yiyemiyorlardı, şimdi ilaçlı ciğerleri gölge yerde tutuyorum sabahtan akşama kadar sarıca arılara hizmet veriyoruz...
Hiç kurumuyor ciğer bitene kadar yiyorlar, yiyenlerin bazısı daha yuvasına gitmeden o civarda kalıyor uçma yetenekleri kayboluyor ve dengeleri bozuluyor. Saçma sapan uçuşlar yapıyorlar.

Arılarda kolonilerine girmeye çalışan eşek arılarını yumak yapıp öldürüyorlar, bu işlem sırasında bayağı bir işçi arı telef oluyor, eşek arısı çok sağlam ve güçlü, ısırdığı bal arısını sakatlıyor veya öldürüyor.

Karıncanın fil ile savaşması gibi bir şey bu, fakat karıncalar galip...

Bir işçi arıyı kapıp giden eşek arısına havada müdahale ettim, el genişliğinde, 50 cm uzunluğunda ser bir karton var vurduğum eşek arısı bir daha yerden kalkamıyor.,
Eşek arısı yere düştü, kaptığı bal arısını hala bırakmıyor yakından baktım tam boğazından yakalamış. Bir taraftan da iğnelemeye çalışıyor...

Bu eşek arısının karşısında teke tek bal arısının hiç şansı yok. Eşek arıları öğlen sıcaklarında pek ortalıkta gözükmüyor, sabah ve akşam üzeri kovanların arasında dolaşanları öldürüyoruz, bir çok eşek arısı kolonisini söndürmüşüz, buna rağmen hala azda olsa ortalıkta dolaşıyorlar, dün en az 30 tane ben öldürdüm...

Bahçemizdeki domatesleri toplamaya devam ediyoruz, arılıkta ekmeğiniz oldu mu aç kalmıyorsunuz, sebzeler bizden::))


Bazıları güreşe doymuyor, bu hafta abi ben taze fasulye ekiyorum, istersen yarışabiliriz diye telefon ediyor, dedim senle bu saatten sonra uğraşamam::))

Bir ara tur filan bindiriyordu bizi geçerken henüz kendisini göremedik::)))

Kelekler bu sene kelek yaptı, çok geç meyveye durdular. Dayanamadım dün bu keleği yedim...

Koparmazsanız yenisini vermiyor, fakat en az 2 tane vermesi lazım bizim kelek nazlı bir tane verdi, 3 fidede hiç yok....

Yetiştirmiş olduğumuz tombul patlıcanlar, İlhami abi resimleri paylaşmış yurt dışından birisi nasıl pişiriyorsunuz diye sormuş, belaya kaldık, içeridekileri hallettik, şimdi dışarıdakilere yöneldik::))
İlhami abi soruyor nasıl cevap vereyim, dedim dur resimli cevap ver::))
Patlıcanı közde pişiriyoruz, köze koymadan bir bıçak sokup patlıcanın patlamamasını sağlıyoruz, delmez iseniz patlıcan adı üstünde patlıyor::))
Ayrıca fazla kesmemek lazım içerideki sıcaklık çıkmasın ki düdüklü gibi sıkışan sıcak hava içerisini haşlasın.

Közde pişerken bir kaç kez çeviriyoruz::))
Turistin birisi Türkiye'de karnı yarık yenmiş, memleketine gidiyor hanımına bir türlü tarif edememiş en son bulduğu anlatım süper ama buradan yazılmaz ba...
Sadece pişmeden... ve piştikten sonra ... ip uçları yeter sanırım::))
Pişince közden alıyoruz, doğru masaya.

Kabuklarını soyabileceğiniz gibi, hemen yenecekse ikiye ayırıp, tuzlayın, üzerine ince sarımsak doğrayın...

En üstüne de yoğurt koyuyorsunuz, gerisi size kalmış, hucummmm....
Bundan sonra yenmek tariflerimi de yayınlayayım bari::))


Manos Giritten kalkıp ülkemize gelmişti, gezisi sırasında öğrenmek istedikleri arasında suni tohumlama ile ilgili bilgi ve kurs istemişti, bizde kırmamıştık kendisini.

Yapmış olduğumuz uygulamalardan bazılarına Manos sperm vermişti.
Suni tohumlama yapılmış ana arıların yumurta atma zamanı değişebiliyor, genelde en erken 4 gün içinde başladığı gibi bazen bir ayı geçiyor yumurtaya atması.

İlk defa tezgahın başına geçen birisinin yaptığı uygulama ve görülen yumurtalar.

Geçenlerde bir yerde bu iş ila alakalı eğitim mi gösterimiydi? bilmiyorum ana arı dölleyenler oldu, bir kaç gün sonra oradaki arkadaşı aradım neler öğrendiniz durumlar nedir, arkadaşın söyledikleri ilginçti, ertesi gün tüm analar öldü dedi::))

Bundan sonra eğitim verenler yaptıklarına dikkat etsinler, gösteriş bile olsa sonrasında yaşananlar olumsuz olduğunda hakkınızda iyi şeyler düşünülmüyor.....


Suni tohumlasma çalışmalarıma ağustos ayının son haftasında devam edildi.
Çalışma yerimiz ise yıllarca ahır veya mandıra olarak kullanılmış yer. Daha önce bu iş laboratuvar ortamında olur diyenlere ithaf olunur, bu iş ahırda bile olur demiştim ve yaptım.

Biraz daha geniş, açıdan çalışma ortamımızı bir görelim. Biz bu ortamlarda başarıyı yakaladık, hiç bir zaman laboratuvar ortamımız olmadı, en iyi ortamımız kebapçı dükkanıydı orada işin başındaydık ve başarılı olamamıştık o zamanlar....
Kullandığımız malzemeleri temizlemeye çalışıyoruz, hijyen temizlik demektir, ana arıya girecek ve tutacak malzemeleri steril hala getirmeye çalışmaktayız, hepsi bu.
Genelde steril'le hijyenlik karıştırılıyor, ikisi çok farklı anlamlar içeriyor.
Muhteşem abi bazen bazı şeylere kafayı takar ve hijyenin çok ileri derecede bir şey olduğunu sananlar var der, hijyen temizliktir beya::))
Ben öğrendim işte, hijyeni....
Bu hafta sonu üzerimde bir ağırlık vardı, kafam ağrıdı, bir türlü işe odaklanamadım bazı şeylerde ayarımı bozdu. 10 Ana arı kafeslemiştim, günleri geldi, bir gün öncesinden iki ayrı kafese 40 tanelik bölümler halinde 80 taneden fazla erkek kafesledim.
Erkekler 14 günde ergen oluyor, bizim erkekler 20 günlük oldular hala spermleri yok veya çok az sperm oluyor. Zannedersem polen gelmeyişi erkeklerin ergenleşmesini engelliyor, sıcaklık zirvede bence tek eksik polen. Normal şartlarda 15 günde ergen olabilen erkekler, neden 20 gün sonrası sperm vermesinler tarihler kayıtlı, yaklaşık 100 erkekten 2 doz ancak ayarlaya bildim ve acayip moralim bozuldu.
Ana arı yapay dölleme.
Ana arı yapay tohumlama.
Yapay tohumlama çalışmaları
Bunca hazırlık boşa gitti hafta sonu istediğim işi çıkartamadım. Planlanan işleri yapamamak bana acayip zor geliyor.
Ana arıları kafeste tutuyorum, bir kaç gün sonra kalanlara yeniden uygulama yapacağım. Hep 10. gün döllüyorduk bakalım 15. gün dölleneneler ne olacaklar.Yeniden ortaya gelmek oldukça bana zor geliyor, aleti kurulu vaziyette tutacak bir çanta yaptırmam gerekiyor, aç ve başla...

Tohumlaması bitmiş bir ana arı, daha baygın iken kanadını kesip kafesine koyuyoruz, kafese çok az kek koyup bölmesine veriyoruz. İşçiler kısa sürede tohumlanmış ana arıyı çıkartıp gerekli işlemleri yerine getiriyorlar, döllenen arıların belli bir süre işçilerin ana arıya masaj yaptığı yazılıyor.
Uygulama esnasından bazı kesitler.
Fotoğraf makinesini aslında mikroskop olarak kullanmak için bir şeyler düşünmüştüm makineyi mikroskop gibi uygulama yapılan yerin üstünde tutacak malzemeye ihtiyaç var, ayrıca bu düşüncemi Muhteşem abi çürütüyor. Foto makinasıyla üç boyutlu göremezsin diyor. Foto makinesini hala aynı sistemde denemeyi kafama koydum ama uygulayamadım.
Bunu niçin istiyorum derseniz, hem uygulama yapacağım hemde üstten makro video alabileyim diye...
Aletimin cımbızın da çoktan beri sorun vardı, bir türlüde karıştıramıyordum, sorun olursa cımbız bozulacak ve ortada kalacağım, sorun ise bir  türlü iğneyi uçtan tutamıyordum, Trakyalı Şenol bir şey söyledi, abi sıfır zımpara al ve az az karşılıklı yedir dedi. Bende 1 cm genişliğinde sıfır zımpara şeritler kestim. Mikroskop altında 6-7 tur sonrası cımbız şahane oldu, saçın telini bile tutabiliyor ve bırakmıyor. Cımbızın en uçtan tutmasıyla, dipten tutması sizin çalışmanızı acayip acayip etkiliyordu. Şimdi ana arı iğnesinin en ucundan tutabiliyorum ve hiç kaçırmıyor acayip rahatladım....
Bir arıcılık sezonunun daha sonuna geliyoruz. Benim açımdan bakıldığında her yeni sezon daha yoğun geçmeye devam ediyor.
Her yeni sezon daha yeni şeyler öğreniyoruz.
Biz bildiklerimiz paylaştıkça bilgilerimiz artmaya devam ediyor, bazıları bildiklerini gizliyor ve bildikleriyle kaldılar.
Geçmişte ne paylaşımcılar vardı, ben güzel gördüğün şeyi paylaşırım derlerdi ve bizi ilaç firmalarına ve malzemecilere öptürüyorlar dı, bir senedir güzel bir şey göremiyorlar demek ki::))
Kimler geldi kimler gitti ve kimler gelip gidecek....
Siz yolunuzda dost doğru giderseniz Allah yardım edecektir, bunu yaşayarak öğrendim....

5 yorum:

MUHTEŞEM TURUNÇ dedi ki...

Abi bu iş ahırda bile olur demiştim ve yaptım demişinde bunu senden önce köylerde ahırda ve samanlıkda yapanlar çok olmuştur be:)
Patlıcan salatası öylemi olur be domatesi soğanı ve zaytinyağı nerde onun. Aklıma geldide sen arılığa bir taş fırın yaptırsan ne hoş olur ekmekde oldumu tamam:)Sağlıcakla kal.

Mehmet Yüksel dedi ki...

Ali abi kolay gelsin ba,bizler her zamanki gibi yolumuza dost doğru devam edeceğiz,ilerde isteyen anar istemeyen anmaz,iyilik yap denize at, balık bilmezse halik bilir demişler.
Sizin orda patlıcanlar o kadar mı oluyor be yaw :) abi sezonun sonuna geldik en azından burada öyle durumlar.

Kolay gelsin,
selamlar saygılar.

ALİ TÜRK dedi ki...

Muhteşem abi işin gücün bozuk paralarada, biz o işi degil aletli toghumlamayı bahsediyoruz....
Patlıcan böylede güzel, başka şeyler kattığında patlıcan yemiyorsunki::))
Taşfırın aslında yapulsa iyi olur, birde tesis açayım barı::))

Mehmet aynen dediğin gibi biz yolumuzda ilerliyoruz. Ülke arıcılığına büyük katkılarımız oldu, düşünsene arıcılığımızın gelişmesine daha yıl var diyen proflar var, biz o profun hayallerinin yıl önüne geçtik::))
Yapılan işte niyet öneli, biz bunun için paylaşım yapıyoruz, düşünsene insanlar gülmek için para harçamıyormu, magazibn gazetelerini vakit geçirmek için almıyormu, bizde öyleyiz, arıcılara bir şeyler sunabiliyoruz. Sonuçta ne kadar izlendiğimi ben görüyorum, sende görüyorsun.
Patlıcan bıraksak ne kadar büyüyecek bilmiyorum, biz körpeyken kopartıyoruz içeri löp oluyor diyeyim çekirdekler sertleşmemiş, tonbul patlıcan veya Adana patlıcanı olarak biliniyor.

Sağlıcakla kalın beya...

ERZİNCANLI ARICI VECDİ dedi ki...

Ali bey ,bu sene ülkemiz genelinde sıcak kurak ve rüzgarlı bir yaz mevsimi yaşadık.Arılar polen sıkıntısı yaşıyorlar.Erkek arılarda nasibini aldılar.Muhteşem abi de karpuz bol,tavuklara suluk yapmış.Sağlıcakla kalın.

ALİ TÜRK dedi ki...

Vecdi abi bazı bölgelerde çok bal oldu, bazı bölgelerde arıcılar memnun degiller.Polen sorunu acil ihtiyaçlar için yeterli civarımızda çok bahçe var, kabak ve biber ekili alnalar yetiyor, yağmur yağarsa pürenden polen blokesi bile oluruz.Her yerde bizdeki imkanlar yok tabi. Erkek arılardaki sorunu tam çözemedim, biraz daha hapsedilmiş erkek var bekliyorlar.
Muhteşem abin tavuklara karpuz veriyor biz yemeğe bulamıyoruz, Arap yağı fazla buldumu sağına sonluna süremiş, bu iş ona benzedi::))

Sağlıcakla kal.