6.07.2015

ARICILIK VE SOKMAYAN ARI...

Kırşehirli kızların 2 tanesi hariç bazıları yavru kapadı, bazıları yumurtaya başladı bazıları bölmelerinde kayboldu. Bazılarının kızları bile doğdu...
Beklemiş sperm kullanılmıştı bu çalışmada.
Bir ana arıda erkek kapadı...
Benim sperm saklarken hatalarım olabilir.
Genel anlamda başarı oranı ise %60
Bir gün bekleyen spermlerde daha yüksek başarı var, bir hafta bekletilmiş spermle tohumlanan analarda tutma sayısı daha az oldu.
Sonuçta bu konularda hiç bir eğitim almadık, okuya okuya gelinen nokta bu...
Yarım çıta gözler en zayıf bölmelerde durum, beş bölmeden birisi yumurtaya girdi, iki ana arı zaman içinde kayboldu, iki ana arı hala yaşıyor yumurta yok bu hafta sonu ikinci kez bayıltıldılar...
Gazozlarına ilaç koydum yani :)
Ramazan dolayısı ile en güzel zamanı pas geçtik, yeni nikah işlemleri bayramdan sonraya bırakıldı.

 Siz ne önlem alırsanız alın bazen alınan önlemler ters tepebiliyor.
Alttaki özel arı bir yere gönderildi, arısı paketi hazırlarken fazla geldi gibime gelmişti.
Ana arı kendi arısıyla olmasına rağmen yolda bir şey olmasın diye kafese almıştım.
Paketin sadece altında havalandırma vardı.
Kafeste çıtaların üstünde...
Sonuç kafes içindeki işçi ve arılar tavanda sıcaktan ölmüşler...
Haber gelir gelmez hemen başka damızlık yolladım.
 Ana arı sağ salim varmış, aradan bir gün geçmeşti durumu sormak için aradığımda ana arı dolaşıyor dediler....
Bir günde kek bölümü açılır mı, bizim arıcı açar, ya buda ölseydi geçti içimden.
Geçenlerde Fatihin Avusturya'dan temin ettiği anaçlardan birisi hediye gelmişti, bir hafta kek bölümünü açmadım, bu işin şakası yok ki...

 Konya'ya arı yollamıştık, geriye kiraz geldi...
Perşembe günü Mustafa Doğan aradı abi sana kargo yolluyorum...
Cuma mesai bitmek üzere hala kargo gelmedi.
Firmayı aradım bana mobil aracın numarasını verin, kargo arabasına ulaşayım, yok olmaz dediler.Size paketinizi biz teslim ederiz.
Siz paketi teslim edeceksiniz ama mesai bitiyor yarında tatil, mobil araçlar şubeye ne zaman dönerler sordum.
18:00ile 18:30 arası dediler, mecburen mesai bitimi kargoya gittim. Araç gelmedi dediler, oralarda kıvranıyorum arılıkta bir sürü iş var.
Dolanırken benim ruşetle karşılaştım, dedim benim paket araçta diyorsunuz işte burada duruyor, onlarda inanamadı, baktılar doğru diyorum paketi aldık.
Meşhur Akşehir kirazı doluydu ruşet kovan.
 Mustafa her yıl bize kiraz yolluyor Allah razı olsun...
 Kirazlar süper, Maşallah acayip iriler.
 Bizim yardımcı 5 gündür yok, gözüne dal çarmış ve gözde çizik var, daha kaç gün gelmeyecek belli değil.
Dolayısı ile yardırmaya devam.
Cumartesi acil meme dağıtımı vardı.
Günün memelerini çıtalardan topladım,dağıtıma gireceğim.
Kovanların birisinde 23 Haziran yazıyor, tarih ise 4 temmuz...
3 Temmuzda buradaki memeler dağıtılmalıydı...
Hemen kovana daldım, bir ana arı çıkmış, iki memeyi bozmuş...
Şanslıydım 27 meme kurtarıldı, önce bu memeleri dağıttım hatta dağıtım sırasında bir ana arı daha doğdu.
 Bir gün geç kaldığınızda felaket oluyor, 10 günlük emekler anında yok olur. Bereket iyi sıyırdık...
 Bu doğan arılar ilk başta yazdığım Kırşehirlilerin kızları.
Tohumlamdıktan sonra 4-5-6 gün sonra yumurtaya giren ana arıların larvaları olduğunda hemen transfere almıştım.

  Burada bir parantez açayım...
Yazımızın başlığı sokmayan arı...
Yabancı ülkelerde arıcılık çalışmaları çok eski ve çok yol almışlar ve ıslah konusunu biliyorlar ama açıklamıyorlar, yani bilinenler saklanıyor.

Bu iş Bor madenine benziyor maden çok kıymetli ama işlemesini bilmiyorsanız bir işe yaramıyor.

Ülkemizde ise arıcılarımız 2. sınıf insan yerine konuyor sanki aşağılanmış durumdalar.
Yabancı ülkelerde sıradan arıcılar yapay dölleme yapabiliyorlar, bizde ise yasak ve serbest olsa da zaten kimse yıllardır bu işe girmemiş veya bir şekilde bilgiler saklanılmış, ülkemizdeki mevcut bilgiler ile bu işi başarmak zor...

Arıcılıkta ıslah ve damızlıkların kopyaları için yapay tohumla şart...
Suni tohumlama kolay mı derseniz kolay değil ama birileri yapıyorsa bizim yapanlardan eksik tarafımız ne...
Hani bir Türk dünyaya bedeldi ne oldu bize...

Ülkemizde arıcılık adına boy gösteren akademisyenlere madem bu kadar ünlüsünüz,akademik başarılarınız nedir uluslar arası makaleleriniz ve buluşlarınız nedir sorulmuyor...

Biz minik bir ekip ile iyi işler çıkarttık.
Milliyetçiyim diyenler bile yapılan milli işleri egoları nedeni çamurların her türlüsü ile karşı karşıya kaldık.
Hala bir sürü kişi tribünden bize sataşmaya devam ediyor.
İleri geri konuşanların yıllardır laftan başka işleri olmamıştır...
Sen maç yapıyorsun adam oturmuş o gol değildi, çizgiyi geçmemişti, öncesinde faul vardı gibi saçma sapan şeylerin ardı arkası kesilmedi kesilmeyecek...
Peki siz ne yaptınız bu güne kadar, hep çene...
Ömürler birilerine dalkavukluk yapmakla bitiyor...
Yalakalık ve dalkavukluk bazılarına zor, ya bazılarına...
Biz ise çoktan atı aldık, Üsküdar'ıda geçtik siz her yerinize kına yakın...
Hani horoza sormuşlar tavuk mu yumurtadan çıkar, yumurtamı tavuktan diye...
Horozun cevabı müthiş...
Ben öper bırakırım demiş...
Hiç horoz olmaya çalışan yok, tavuk olmaya o kadar çok gönüllü var ki sorma gitsin...


İki memeyi delen ana arımız bu...
O bir Kırşehirli... :)
Bor madeninden bahsediyorduk...
Almanyadan temin edilen Krşayın enstitüsünün lisanslı damızlığından ürettiğim yerli Kırşehir anaçların kızları doğmaya başladı.
Bu kızların anaları, elimizdeki önemli erkeler ile tohumlanmıştı.
İşi bilmezseniz çok kıymetli damızlığı alıp, bir iki yıl kullanıp yok olmasını çaresizlik içinde beklersiniz...
İşi bilirseniz kıymetli damızlıklar korunur kollanır ve yıllarca elinizde kalır.

Bu ana arıda meme dağıtırken doğdu.Bende direk saldım kutulardan birisine, ertesi gün baktım sorun yok dolaşıyor...

 Hafta sonu oldukça yoğun geçti...
Direkten dönen doğmaya belkide saatler kalan çıtadaki memeler...
  Bol bol meme dağıttım.
 Dağıtırken bir şey dikkatimi çekti, beslenen memelerden birisinin dip tarafı, bu memeden en fazla ana arı bir gün sonra doğar.
Dipteki arı sütünü bitirmesi imkansız.


Daha önceleri memeleri çıta ile dağıtıyordum, çıtada mutlaka arı kalıyor iş uzun sürerse çıtadaki arılar memeleri delmeye başlıyorlar.
Artık memeleri arılardan arındırıyorum tek tek kutuya doldurup sonra dağıtıma giriyoruz...
BU iki ana arı hafta sonu yeniden bayıltıldı akranlarının çocukları oldu, bunlar hala yumurtaya giremediler...
Tohumlamaya giren analardan birisi erkek kapadı, hemen kapalı yavru verdim. Bu ana ardaşu an diğerleri kadar önemli....
Erkekleri çok kıymetli.
Yeniden larva alıp bu erkekler ile birleş tire bilirsem sezon içinde asıl ana arının orijinal kopyalarından biri alınmış olur.
Üç çıtalık bir ruşet ana arıyı kabul etmiyor, kendisi meme ana yaptı bende dokunmadım. Geçenlerde F1 ana arı verdim, sonuç hüsran ana arıyı kesmiş ve 3 çıtalık ruşetteki meme sayısı felaket...
Tüm memeleri bozdum, meme nasıl beslenir ben size öğreteceğim...
 Ana arı üretenlerin ve arı sütü üretenlerin olmazsa olmazı polenli çıtaları.
Bazen polenli çıta bulamıyorsunuz buluyorsunuz aralarda yumurta veya larva oluyor, bu bizim istemediğimiz bir durumdur. Polenli çıtada yavru ve yumurta olmamalı...
Verilen memeleri bırakıp gider oradaki larvalarla ilgilenirler...
Polenli çıta bulamadığımda artık polenli çıtaları kendim oluşturuyorum.
Boş bir çıtaya taze toplanmış poleni döküyorum.
 Çıtaya dökülmüş taze polen...
 Çıtaya dökülmüş taze poleni elek eler gibi sarsıyorum. Polenler gözlere dağılıp doluyorlar, kuru kuru döküle biliyorlar azda şurup püskürtüp polenli çıta bölmede yerini alıyor...
 Bir gün sonrası polen doldurulmuş çıtamıza baktığımızda polenler gözere basılmış ve verilen larvalara bu polen kullanılarak arı sütü salgılanmış oluyor.
 Daha yakından bakıyoruz...
Bu bana ait bir buluştur, arıcılara hayırlı olsun...
Toplanan polenlerle yapay oluşturulmuş polenli çıta...
 Bizim Muhteşem hocamız bize bahçe ve bostan konusunda sataşmış...
Üç yaprak bir karpuz fidesi yayınlamıştı, kendisini uyardım ustanı hafife alma diye...
Koca karpuzu facede yayınlayınca sesi soluğu kesip tatile çıkmış...
Bu insan oğlu bir acayip, mağlubiyete dayanamıyor :))
Bereket daha kavunu görmedi....
Üzüldüğüm olaylardan birisi, 2013 de yapay tohumlanmış kafkas ana arıya karniol baba uygulanan ana arı değiştirilmiş...
Bu yıl iki sefer değiştirilmek istenmişti, birinde ben engellemiştim birisinde kendisi memeleri bozmuştu. O kadar çok ve karmaşık işlerimiz var ve ben bunları çalışırken yapan birisiyim arada bu kovanı kontrol etmeyi unuttuk ve ana arı yok başka ana arı yavru bile kapamış :((

Şimdi aklıma geldi biz çalışan birisiyiz, yaptıklarımızı ek olarak yapıyoruz.
Bazıları üç beş kovana bakamıyor, bazıları 50 kovana bakamıyor...
Allahıma şükürler olsun bizi her işe yetiştiriyor...



Bu yılki en kapsamlı çalışmalardan birisiydi ve bekletilmiş spermde başarı oranım %60 oldu,bu yumurtaya giren sayısına göre oran oluyor. Oranda düşme olabilir döllenen arılardan birisi erkek kapadı.
Uygulama 21 Hazianda yapılmıştı, 4. gün yumurtaya başlayan oldu, 15 gün geçmiş hala yumurtaya girmeyen 2 ana arıları var.
Suni tohumlama işinde bol vakit lazım aralara sıkştırmalar ile bu kadar oluyor bide mobil yaparsanız, bu başarılar süper...

8 yorum:

muhteşem turunç dedi ki...

Canım ustam
Karpuzuna kavununa çok güvenme. El gelir yer yel gelir yerle bir eder. Gün ola harman ola kıvırcık a dönmesin bu konuda :)
Sağa sola gene satasmisin yapma...
Geçen senelerde satastiklarin Sütçü oldu korkarım bunlarda bozaci olacaklar :))) demedi deme:))) sağlıcakla kal.

Ali Türk dedi ki...

Sayın hocam yel sel gelirse bir bana değil herkese gelecektir. Kıvırcık işinde en çok kıvırcıklara üzüldüm sapları palmiye ağaçları gibi olmuştu zavallıların :))
Sağa sola sataşan filan yok, herkes kendi önünden yesin dedim beya...
Arılığı bile olmayan, göçebe garibanla uğraşmayan kalmadı...
Bizim için fark etmiyor biri gider biri gelir, kim ne iş yaparsa yapsın beya...
Süt müt deyip gene bana ayar verme...
Keçilerimin süt verimi iyidir...

Sağlıcakla kal.

Mirili Arıcı dedi ki...

Abi selamlar;

Geçen ki haberden sonra müşteriler arayıp, aman Kırşehir'den olmasın demekteler. Açıklama iyi olmuş. Herkes mevzunun mecazi kısmına inemiyor.
Hatta birine dedim iki de bir arıyorsun sana inat Kırşehir göndereceğim. Abi sen bilirsin dedi ses soluk kesildi :) Sonra anlattım epey güldük :)

Arı gönderimi konusunda ana arının yanına ne kadar çok işçi koyulursa o kadar sıkıntılı. İşçilerin 7-8 adet olması yeterli. Birde taşınan kovanın arısı az olduğu zaman soğutması kolay olur. Biz hep fazla mal göz çıkartmaz dediğimizden olsa gerek aynı hataya bende düşmüştüm.

Erkek arı da ise sana en az 10 bin erkek göndereceğim nasip olursa. Almanya'nın ve Avusturya'nın en iyi damızlıklarının erkekleri.
Hani orjinal olacak diyorsun ya o orjinal ananın anasının ve kardeşlerinin orjinal F1 leri de elimde. Bir işe kafayı taktım mı Biizniilah kimse engel olamaz.

Suni tohumlama konusunda spermi almayı ve yerine vermeyi öğrendikten sonra ne kalıyor ki kanatsız analar bile şakır şakır yumurta atmakta.

Bostan işiyle uğraşacağına iki tohumlama fazla yapaydın bir de zamandan şikayet edersin.

Hayırlı günler...

Ali Türk dedi ki...

Fatih Aleyküm Selam...

Müşteriler Kırşehir dediğimiz arının lisanlı damızlıkların kızları olduğunu bilseler başka arı istemezler zaman içinde Kırşehir yerlisini herkes isteyecek... :))
Ana arı kafesine ne kadar işçi konursa o kadar rahat ederler diyorduk tersi oldu, şimdi kafeslere en fazla 7 işçi koyduruyorum.
Ruşetle arı yollarken fazla işçi arı olması sıkıntı çıkardı, arıyı azalmak lazım.
Aldığımız yumurta ve larvalardan üretilen ana arılara elimizdeki hatların erkeklerini verdik.
Lisanslı damızlığın kendi erkekleri olursa kendisini kopyalarız.
Bunca karmaşa içinde özel erkekleri ayırıp beslemekte ayrı bir iş, zaten erkekleri ayırıp beslemez isen dışarıdan gelen erkeklerin ne olduğu belli olmadığı için saf veya döllenen anaca damızlık diyemeyiz...
Erkek konusu önemli karar alıp diyoruzki sen erkek üret sonuç sıfır tüm işler bana kalıyor, ama senden aldığım 10 bin saf erkek haberi süper oldu :))
Suni tohumlamama zamanla oturuyor.
Spem almak ve vermek kolay ya başarı...
2011 veya 2012 olmalı yılı sektirebilirim.
Almanya da Emmi ilk tur tohumladığı tüm ana arıları gümletmişti.
Kadın 25 senedir tohumlama yapıyor ve kazalar oluyor.
Biz ise bu işte çok yeniyiz ve tedarikçi değiliz. İşletmeden ana arıyı alıp ben üretim diye hava atmıyoruz.
Bir başka damızlıkçı tanıyorum, 30 yıldan fazla dölleme işi yapıyor...
Tohumlayacagı ana arıyı tartıyor, düşün adam ömrünü bu işe vermiş, ana arının tipine bakmıyor tartıyor.
Bizim amatör arıcı ana arıya bakıp cinsini ve kalitesini hemen anlıyor.
Geçenlerde birisi gönderdiğim anaları alıp telefon ediyor, bu ana arılar niye küçük dedi, bende yuh dedim kendisine...
Sonuçta bizim yaptıklarımız ortadadır...
Bostan işi benim deşarj olma yerim beya...
Bostan olmaz ise ben nasıl dinleneceğim...

Sağlıcakla kal.

yusuf şimşak dedi ki...

SLM...

Sayın Bakanım.

Kiraz , ruşet takasını sevdim.Bana da yolla , ruşeti bahceden doldurur yollarım::)) Artık ne gelirse ::))

Polenli çıta işi iyi oldu.Benim için pek kullanışlı değil ama senin süper işine yarar.

Bana neden yaramaz , o kadar kovanın çıtalarına tek tek işlem yapmak biraz ürkütücü.Ve tabii bir de polen maliyeti var.Neyse önemli olan senini için çok pratik olması.Bir yeni uygulama olarak sektörel katkıdır.

SLM ve Muhabbetle...

Ali Türk dedi ki...

SLM...
Yusuf bey
Kiraz ruşet takası bende sevdim :))
Ramazanda dolu ruşet adamın ayarlarını fena bozuyor...
Ana arı ve arı sütü üretimi polenli çıta olmadan olmaz, tüm kovanların çıtalarına bakmayacaksın, lazım olan kovana polenli gerekli...
Yaptığın işi devam ettirebilmek için maliyete katlanacaksın, gerçi birisinin topladığını birisinin çıtasına dolduruyorsun para ödemiyoruz yani...

Sağlıcakla kal.

Tunc YILMAZ dedi ki...

Kardeş allah razı olsun arıcı değilim,meraklı olduğum bile söylenemez!,ama yiğidi öldür hakkını yeme demiş atalarımız,arı balını paylaşıyor senlen,sen bilgi ve tecrübeni.
Allah bedenine ve aklina zeval vermesin,paylaşan insan benim yurdumun insanı paylaşmayıpta saklayan başka yurdun insanı değilmi?.
Başarılarının ve kazancının artması dileklerimle.

Ali Gökalp dedi ki...

Slm ali abi ismim ali yazdıklarınızı takip ediyorum tek kelimeyle süpersin abi beni bir Arım var kasımda anayi yeniledi ama şuana kadar yumurta atmadı bende imha ettim diğer arilar dan 1adet günlük ve kapalı yavru koydum sağına soluna ballı ve polen li petek koydum 3citada ari silkeledim bu kovan ana üretimi