6.02.2017

ARICILIK VE ŞUBAT 2017

Arıcılık ve bahar kapıya dayandı. Hafta sonu önce Darıcadan başlayıp, Pelitli, Gebze ve Ovacıktan çıktım, farklı yerlerde arılarımız var. Uzun zamandır tabir yerindeyse kaytardım arazi oldum işlerden bıkmışım, çalış çalış bıkıyorsun tek başına koş koş ve artık kaçış yok bahar geliyorum diyor.
Hafta içi bir çuval şeker aldım, Enes Emin  4 kova şurup yaptı çuval bitti, şurubu biraz koyu yaptık neredeyse bal kıvamındaydı arıya verdiğimize değsin.
Yapılan araştırmalarda 5 çıta arı aylık yarım kilo bal tüketiyor, duruma göre bazı arılara bir kilo bal ayarında şurup verildi, bundan sonra havlar soğusada arada iyi hava yakaladığımızda yeniden şurup verilir.
Verdiğimiz şurup invert olduğundan arı şurubu parçalamak için uğraşmayacak, çiğ şurup olmadığı içinde arının midesini bozup isal etmeyecektir.Benim görüşüm nosema denilen hastalık bozuk şuruplar sayesinde oluyor. Yada yeni yapılan şurubu veriyorsun, arı alamadığında şurup bozuluyor, invert şurupta bu sorun yok isterse arı bir ay almasın bozulmaz. Bazıları bizim yaptığımız şuruba zararlı desede ortaya belge koyamadılar, laflarla peynir gemisi yürümüyor, efendim hmf oranı yüksek demekten ileri gidemediler, bu kolesterol yüksek hikayeleri gibi bir şey.
Ben arılarım uçtuğunda stok sorunu varsa hemen şurup veririm. Eminin kızları, 2011 yılındaki safların devamı, suni tohumlama bunun için çok önemli, bu işler arılığındaki iyi arıdan ana arı üretmekle olmaz...
Ali Türk arıları.
Kışın böyle bir görüntü hiç hoş değil. Arı balı yemiş tavana kadar çıkmış. Sırlı bal varsa arıyı açtığınızda üstlerde arı göremezsiniz, acaba arı yokmu diye diplere bakarsınız.Bir başka deyişle arı sırlı bal üzerinde yatmaz durmaz, gezinmez. Hatta yazın bile bal kemeri oluştuysa katı geç verdik ise arı sıkışık olsa bile sırlı balı geçip kata çıkmaz. Arıcının gözlemleri önemli gördüklerinden mana çıkarmaları önemli.
Bir sürü arıcı ne yapayım, ne önerirsin diye soru soruyor, ben sorulara cevap vermiyorum, hangi birisine cevap vereceksin, soru sormakla arıcı olunmaz. Ben yaptıklarımı paylaşırken şunu yapın demiyorum, ben böyle yaptım diyorum kafası çalışan yapılanlardan ders alır.
Bu ruşette tavana dayanmış stoklarım eridi diyor. Zayıf arılara stok yaptırmak son baharda zordur, ne yaparsanız yapın karniol arısı zayıf ise güçlenmek ister ve yavruyu kesmez, yavru kesilmiyorsa stok yerinde durmayacaktır.
Bu arı iki senedir sabit arılıkta 10 çıta bal yapıyor. Yasminin kızlarından F1. İki kardeştiler birisi oğula gitti, kanatlar kesik olduğu için çekip gidemedi. Bunuda böldüm bir daha düzen tutturamadım ama bahara çıktı.Bu sene dördüncü senesi olacak, bu arıdan erkek alıyorum ve benim için çok değerli. Bununda sotoklar azalmış. Buna 15 ocakta şurup vermiştim. 2-3-4 şubat günleride günlük şurup verdim. Verdiğim şurubu ertesi gün bakıyorum almış oluyordu, pazar günü içini inceleme fırsatım oldu. Arı karda kışta yavru yapmış kapalı yavru vardı.
Yasmin F1 ve kapalı yavrusu yavru alanı açılıyor, üç sefer şurup vermeme rağmen içim rahat etmedi yandaki kovandan bir çıta bal aldım. Üçüncü çıtaya baktım yumurta ve yavru yok biraz polen vardı araladım yavruya kapak olacak şekilde alttaki balı verdim.

Bu bal yasminin kızını hiç bir şey vermesem bile artık bahara çıkartacaktır.
Dış kapak çıtasındaki durum, açık balları artık yavru alanına çekeceklerdir.
Arıcılıkta çok ilginç işler yaşadım bu arıda onlardan Kırşahin. 2015 Yılında tohumlanmıştı, müşterilerimden birisi kışın 1000 lira yatırdı baharda alacağım diye baharda gelmedi. Aradım bel fıtığı olmuş arıcılığı bırakacağım filan dedi, parasınıda istemedi damızlık iki yıldır bekliyor, inşallah 2017 baharına çıkacak, kırşahin damızlıkta  kapalı yavru vardı bu haftaki kontrolde.

Üzüldüğüm bir damızlık kaybı vardı, geçen yıl bir dostum tarafından Slovenya karniolu hediye etmişti, işin garip tarafı ondan damızlıklar üretip satmıştım kendimde bırakmamıştım, yedeğinin olmaması beni üzdü. Hediye veren arkadaşımda vardı, baharda yumurtasını alıp f1 lerinden erkek alıp yedeklemem lazım, bir şeyi kaybettiğinizde yerine koymak çok zor oluyor.
Ali Türk yerli havuzunda harmanlanması lazım.
En değerli damızlıkları alıp, en fazla iki sene sonra kaybettiğinizde yapacak bir şeyiniz kalmıyor. Suni tohumlama konusunda oldukça iyi yere geldim, yılların verdiği tecrübeler önemli, suni tohumlama benim için kolay ama ilk başlayanlar için acayip zordur, ama birileri bu işi yapıyorsa sizin eksiğiniz nedir, bir iki sene uğraş tığınızda başarı gelecektir.
Ballıbabalar açmaya başlamış, Darıcada.
Bu bitkide çok polen veriyor.
Darıcada 3 farklı renk polen geldi. Gebze ve Pelitlide daha ortalıkta çiçek yok, köylerde fındık varsa polen gelir.
Ana arı kutularıda yavruya başlamışlar, sıradan bir kontrol yapıldı.
Polen getirmiş bir arı.
15 civarı ana arı kutusu sönmüş işin garip tarafı sönen kutularda stoklar duruyor.
Mevsimin ilk erkek arısı :)
Darıcada görüldü, peşinden Gebze'de bir erkek arı daha gördüm.
Feshanede bir körükçü ile görüşmüştük. Dedim ki bize bir körük geldi 5 yıldır kullanıyoruz sanki ilk günki gibi açılıp kapanıyor, içine ne koyarsan koy soba gibi yakıyor sönmüyor.  Körükçü bizim körüklerde iyi falan filan...
Ben bir sezonda 4 körük parçaladığım oldu, bir sefer yanık unut kapağını açamıyorsun bizdeki körükleri.
Kimse yaptığı malzemeye toz kondurmuyor ama malzemeler ortada.
Bu körüğün resimlerini körükçü istedi,bende bu hafta körüğün videosunu çektim.
Körüğü bize Manos getirmişti, Yunan körüğü, bulsam 2 tane alır kenara koyarım. Derisine bir şey olmadı, kapağı yapışmıyor tutuşturduğunda sönmüyor.
Bazen kızıyorum basit bir açı ile körük çok rahat çalışacak, bizim körükleri yeni iken açıp kapatmak sorun, birde kurum olduğunda nasıl çalışsın. Darıcada çalışırken yemek haberi geldi.
Bizim atölyede ziyafet varmış, kaçarmı.
Zeki usta araba almıştı nihayet arabasının yemeğini yedik, gerçi iki kişi ortak keçi alacaklardı, tavuğa fit olduk.
Ziyafet yorgun yorgun süper oldu. Cumartesi Enes Emin ile çalıştık, pazar günü arazi :)
Bahçede geçen yıldan çeliklediğim siyah incirleri söküp yeni yerlerine diktim.
Cumartesi günü böyle bitirdik ertesi gün ilk etapta pelitli var, zaman olursa Zaim abiye oradan Ovacık'a gidilecek.

Bir ara bazılarına naylon örtü uzun süre sorun oldu. Kapak izoleli ise niye tavanda rutubet biriksin. Benim eski su kontrası ruşetlerden kışa girmeden köpük ruşete alacaktım, aktaramadık bahara çıkıyor. Ülkemizde en büyük sorunlardan birisi üsten havalandırmalı kapaklardır ve bu yüzde bir çok kovan rutubet yapıyor. Kışa girerken üstten köpük örtüye yapışırsa iyi bir izole olur, çuvalla, başka örtüler ile bu izoleyi yakalamak zor..
Erken ilkbaharda şurup vermek biraz birikim gerektirir, öncelikle şurup arılara az verilmeli. Şurup alamayan varsa o bölme veya kovan anasız veya çok zayıftır diyebiliriz.
Zayıf arıların şurupluk dolacaksa bu şekilde yaparım arı boğulmasın. Yemliğe bir çıta koyduğumuzda gece hava soğursa arı yemlik duvarından geri gelemiyor ve şuruba düşüp ölüyor. Bu şekilde arı her türlü yaşar salkıma gidemese bile şurubun içinde ölmez.
Pelitlide bir kovan yağmalanmış, iki kovanda açlıktan ölmüş.
15 Ocakta sadece ruşetlere şurup vermiştim kovanlar bana göre sağlam stokluydu.
Açlıktan sönen kovanın birisinde bazı arılar daha hareket edenler vardı.
Yıllardır bu kadar sert kış olmamıştı, güzel hafta sonları da olmadı, arada iki kovan açlıktan öldü.
Pelitlide tüm bölmeler kovanlar açıldı, balı olanlara şurup vermedim, bazı arılar salkımdaydı, uçmuyordu, durup dururken balıda var niye ayarını bozayım şurup vererek.
İşler bitti
, Muhteşem abimin bir ay önce ayarladığı lavanta çeliklerini kovalara ektim köklenince ormana dağıtırım, şimdi sağa sola eksek bir daha bakım gerekirse nerede bulacağım.
Kovada olunca sürekli göz önünde kalır ara sıra su veririz.
Arılığın yanındaki komşu bal istemişti, balı verirken bunu gördüm.
Tepsiye tavuk yemi koymuşlar, üzerinde bisiklet jantı, tavuklar yemleri eşeleyip dağıtamıyor dedi. Süper fikir, tavuğun huyu yemi dağıtmadan duramıyordu gelde bir dağıt :)
Zaim abiyi aradım abi boşa çıktım senin arılarada bir bakalım dedim. Zaim abi hemen geliyorum dedi, yolda buluştuk, bir şeyler atıştırdık ver elini Ovacık.
Zaim abi yolda baştan bir ve ikinci kovandan şüpheleniyorum, birinci kovanı açtık kovanda arı yok terk vardı. İkinci kovada sorun yok sonuna kadar baktık sorunsuz arıların ballarıda iyi. Zaim abi acayip keyiflendi.
Öğrenmenin yaşı yok derler bana göre öğrenmenin yaşı var. Bazı insanlara bir şey öğretemezsin, deli gibi bildiğini yapar yeniliklere kapalıdır, doğru veya yanlış ille bildiğini yapacak bu kişiler öğrenime kapalıdır, yaşı ne olursa olsun. Zaim abi 3-4 senedir arılarla haşır neşir, geldiği nokta süper, kıskanmaya başladım. Öğrenmenin bazı kişilere göre yaşı yoktur diye düzenlenmesi lazım :)
Zaim abidende ayrılıyoruz benim ovacıktaki arılara iki aydır gitmemişimdir.
Sıradan buradaki ruşetlere bir göz attım iki ruşet açlık sınırında, burada 6 vardı hemen hepsini kapadık, bir daha ne zaman gelinir bilinmez.

Kalifiye eleman Bilal pazar günü bana eşlik etti.
Bala çalışan kovanlar Ovacıkta kaldı, bölme yaptığımda bölmeleri buraya atıyorum. Arılıklarımızın en soğuk olanı burası.

Ruşetleri Darıcaya indirdim İlhami abide bahçedeymiş, hepsine birer şurupluk invert verildi, bu gün arılar bize ne oldu cennetemi geldik demişlerdir, yayladan Darıca sahiline geldiler.

5 yorum:

yusuf şimşak dedi ki...

SLM...

Sayın Bakanım.

Hayret , nihayet çalışmaya başladın ::))

Gözlem arıcılıkta çok önemli bir gelişme safhasıdır.Okuyarak veya bir yıl içinde olmaz.Bunun için yetenek +bilgi ve tecrübe gerekir.

Seninde bahsettiğin gibi bu seviyeye gelmiş bir arıcı kovanın kapağını kaldırdığında içeride eler olup bittiğini anlayabilir...

İnvert konusu artık tartışılmıyor bile.Artık mevzu kimin daha iyi invert yaptığı .:))

SLM ve Muhabbetle...

Ali Türk dedi ki...

Aleyküm Selam Yusuf bey.

Hayret edecek bir şey yok, iş varsa ben zaten işin başında olurum, kışın nasıl çalışayım :)
Gözlem soru soru soru ile olmaz yollarını gösteriyoruz. Bir kovan yağmalanıyormu arıların önünü bir gezersin görünür. Bizdekilerin çoğu soru olarak kafasındakini onaylatmak için soru soruyor, bazılarıda başkasına sorduğu sorunun sağlamasını yapmak için soru soruyor, sonuçta soru bitmiyor, arıcı bazı şeyleri kendisi gözlemlemeli.

İnvert tartışılmıyorsa en iyi inverti bizden iyi yapan yok ama bu işlerden Zafer abiyi uzak tutmak lazım :)

Sağlıcakla kal.

Hamdi hoca dedi ki...

Sayın ali abim ivetik şurup hazırlargen tartarik asit ilave ettigini yazmışdın bahardaki şurubada tartarik katıyormusun birde tartarigi nerde bulabiliriz .... Sahil genarında rutubeti yerlerde arının üstüne naylon koymak kışın sıkındı olurmu tamlama yabarmı saygılar

muhteşem turunç dedi ki...

Sevgili ustam..:)
Bu hafta hava güzel olunca ve elinin altında gariban iki tane körükçü de bulununca sen çalışmayacaksında memetmi çalışacak derler ya işte o hesap.
Şimdi söz çalışmaktan açılmışken sen bir atölye buldun habire yemek görüntüleri paylaşıyorsun ama orada ne iş yapıyorsun merak etmiyorda değilim. Hayırlısı olsun öğreniriz elbet.
Lavantaları erken dikmişin iki üç ay daha bekleteydin ya:)) onlar bir tutarsa alıgider ormanda. Siyah incir çeliklerinden inşallah kalfanada ayırmışsındır.
Sağlıcakla kal.

Ali Türk dedi ki...

Hamdi hoca, sorularıyın cevaplarını bilmiyorum, bildiğim bu sitede cevaplar var.

Muhteşem hocam, bu hafta körükçü sayısı tavan yaptı, ne ikisi 4 körükçü vardı, hepside kalifiye sıradan körükçü değil hani.. :)
Atölyede şimdilik ısınıp yemek yiyorum yakında çalışmaya başlarım, kereste alırsam çıta biçilecek, bir elde sen at.
Lavantalar zaten toprağa sen ekmiştin ve arabada zaten sera gibi. Ben sadece topragını ve yerini değiştirdim.
Senin çelikler teneke içinde hazır birde meyve verdilerdi geçen yıl, bu yıl bakarsan daha fazla meyve verecektir.

Sağlıcakla kal.